hirdetés
2009-03-12 , Írta: Budur Gabriella, Képek: Ocskay Zoltán, archív
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

A magyar motorkerékpár és motorsport története közel 150 évet ölel át. Sorozatunk a motorkerékpár kialakulásának legérdekesebb történeteit mutatja be.

Azt ígérted nekem a múltkor, hogy mesélsz a régi szép időkről, így szóltam a barátaimnak is, hogy ezt mindenképpen hallgassák meg, mert csudaszép dolgok vannak a tarsolyodban.

- Az ígéret szép szó és én betartom amit ígértem, de szólok előre, hogy hosszú lesz. Van elég időtök?
- Ráérünk. Legalább otthon nem kell anyut hallgatni, hogy tegyél rendet a szobádban, vidd ki a szemetet. Ez úgyis sokkal izgalmasabb lesz.
- Az biztos is, hogy izgalmasabb, de azért nem árt a rend a szobában srácok. Na, de fogjunk hozzá, mert a nap gyorsan mozog és sok a mondandóm. Tudjátok-e, hogy ki volt Leonardo Da Vinci?
-Én tudom. Ő festette az Utolsó vacsorát.
-Igen, többek között, de a mi történetünk szempontjából van egy „érdekesebb” szakasza az életének, ugyanis ő feltaláló is volt és a történelmi bizonyítékok alapján, bizony ő volt az, aki először papírra vetette a kerékpár elődjének egy vázlatát 1490 körül.


Leonardo Da Vinci kerékpárterve már több mint ötszáz éves

- Mi köze a kerékpárnak a motorokhoz? Azt ígérted, hogy arról mesélsz.
- Nagyon is sok, hiszen először a kétkerekű járgány történetét kell megismernetek, hogy végül eljussunk a motorkerékpárokig. Még a nevében is benne van, hogy kerékpár. Ne légy türelmetlen. Szóval, valószínűleg ez a vázlat sok más találmányának a sorsára jutott és soha nem készült el, ám él ma Hegyközkovácsiban egy asztalos mester, Antal Lajos, aki sok más Da Vinci mű mellett, megépítette ezt a pedálos, láncmeghajtású gépezetet az eredeti tervek alapján. Ezt a gépezetet a saját szemetekkel is láthatjátok majd itt a fővárosban, de erről majd később. A történelem viszonylag hiányos bizonyítékokkal szolgál ezen alapötlet továbbfejlődéséről, ám azt bizonyosan tudjuk, hogy mintegy háromszáz évvel később XVI. Lajos király is tanúja volt a „gyorsjáró” elterjedésének, amit Sieur de Sivrac gróf épített. Ezt a találmányt fejlesztette tovább egy évszázaddal később Bajorországban Karl von Drais, úgy 1817. körül. Ekkor a villába fogott elsőkerékkel már kormányozni is lehetett a szerkezetet, de ezt még lábbal hajtották. Drais szabadalmaztatta is a „futókereket”, azaz a Laufrad-ot. Később megjelent a pedálos változat, amit egy skót kovács, MacMillan tervezett, majd egy párizsi babakocsigyártó Pierre Michaux terve vált világszerte híressé, ami nem más volt, mint a velocipéd, aminek az első kereke jóval nagyobb volt a hátsónál. Ezzel 1885 környékéhez értünk, ahol bizony már sokat beszélgethetünk a motorkerékpár magyar vonatkozásairól is, de egy kis kitérőt persze itt is tennem kell. 1868-ban Jean Perraux, francia mérnök megalkotta a gőzzel hajtott „önjárót”.


1770-ben mutatták be az első, Cugnot-féle, gőzzel hajtott járművet

- Mi az, hogy gőzzel hajtott?
- A szerkezetet túlhevített gőz és spirituszpára hajtotta. Ez nem benzinmotor, ez a motorkerékpár legkorábbi elődje, legalábbis ahogy azt a rendelkezésünkre álló anyagok bizonyítják. Az első szabadalmaztatott motor Gottlieb Daimler nevéhez fűződik 1885-ből. Egy hajszállal, de megelőzte magyar kortársait Bánki Donátot és Csonka Jánost, na de a teljesség kedvéért egy picit bővebben is mesélek nektek Daimlerről. Egyszer azt mondták róla, hogy „kevés az olyan zseni, aki a sorozatos balsiker ellenére is görcsösen kitart az elképzelései mellett.” Daimler 1834-ben látta meg a napvilágot egy német pék fiaként és lakatosmesterséget tanult, majd rengeteget utazott a nagyvilágban. Elképzelése szerint egy olyan gépet akart megalkotni, amely emberi erő beavatkozása nélkül működik. A gázhajtású robbanómotorra 1883-ban kapta meg a szabadalmat.

- Mi az a szabadalom?
- A szabadalom egy jogi biztonság, amely biztosította Daimlert a versenytársakhoz képest egy előnyösebb pozícióról a termék piacán. Ez volt számára a biztosíték, hogy ma őt nevezzük az első motorkerékpár szülőatyjának. Szóval Daimler ebbe a négykerekű gépbe munkatársával, Willheim Maybach-al közösen kezdett el életet lehelni, mire az, hosszú munkát követően, 12 km/órás sebességre volt képes. 1885-ben szintén közösen szabadalmaztatták az első belső égésű motorral hajtott motorkerékpárt. Cannstadt főterén az asszonyok sikoltozva szaladtak szét, mert nem tudták mi ez a félelmetes alkotmány, ami puffogva, durrogva közeledik feléjük. Fél lóerő lakozott a 264köbcentis motorban, hétszázat forgott percenként,kilencven kiló volt és két fokozatú váltóval rendelkezett. Csupán három évvel később szabadalmaztatta Bánki Donát is a benzinmotort. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a hazai motorkerékpár megteremtőjének számító Bánki és Csonka János ekkor már komoly feltalálói múltra tekintett vissza, hiszen Csonka János már 1877-ben szabadalmaztatta, azaz tudatta a világgal, hogy ő bizony elkészítette az első magyar gázmotort, majd 1884-ben az első gáz és petróleummotort. Utóbbit a Ganz gyár kezdte el gyártani sorozatban, majd reklámozni a „mezőgazdaság és a kisipar legolcsóbb mótora” szlogennel .


Az eredeti Bánki-Csonka féle porlasztó metszete

- Én ennek a Daimlernek már hallottam a nevét valahol, de nem emlékszem, hogy hol.
- Valószínűleg autókkal kapcsolatban hallhattad, ugyanis ő volt, aki az első Mercedes autót legyártotta 1901-ben. Később ezt az üzletet Karl Benz-zel közösen vitték tovább. A világ egyik leghíresebb és legsikerebb modelljét egyébként lányáról, Mercedesről nevezte el.

- Mesélj még Bánkiról és Csonkáról.
- Bánki Veszprém megyében született, Bánk községben. Csonka szegedi születésű és a Műszaki Egyetemen találtak egymásra Bánkival. Míg utóbbi építészmérnökként végzett, addig Csonkának nem volt diplomája, ő csak műhelyvezetőként dolgozott az egyetemen, ám mégis bármerre megyünk a világba, szinte mindenhol ismerik e két feltaláló nevét, elsősorban a benzinporlasztó,azaz a karburátor elkészítése miatt, amit 1893-ban a világon elsőként szabadalmaztattak. A legenda szerint, merthogy ez nem bizonyított, a két barát hazafelé sétált az egyetemről, amikor a Nemzeti Múzeum sarkán azt látták, hogy egy virágárus lány, a szájába tartott csőbe fújt levegővel oldotta permetté a virágjainak szánt vizet. Ha igaz, akkor ez adta az ötletet a porlasztóhoz, amely azóta is az üzemanyag –levegő keveréket állítja elő és a mai napig az általuk tisztázott elveken működik.


Az eredeti szabadalom

Két szomorú tényem is van azonban számotokra. Először is ezt a szabadalmat nem a magyar szabadalmi hivatal őrzi, hanem az osztrák, ugyanis abban az időben még az Osztrák-Magyar Monarcia része voltunk és az akkori szabadalmi központ Bécsben volt. A magyar hivatal 1896-ban jött létre, és sajnos így, ha tetszik, ha nem a karburátort a mai napig, mint osztrák találmányt tartják számon és én hiába próbálkoztam az eredeti dokumentumok kikérésével, sajnos eddig még nem koronázta siker a próbálkozásaimat, habár a hazai hivatal munkatársai rendkívül segítőkészek az ügyben. Másodszorra, ami a világon elsőként hirdetett karburátort illeti, állítólag 1888-ban az angol Edward Butler már használta a Londoni autókiállításon bemutatott háromkerekű gépében a porlasztót. Végül pedig a korábban már említett Maybach, aki Daimler társa volt, sokak szerint ő a karburátor feltalálója. A történet érdekessége, hogy Csonkáék már 1890-ben kísérleteztek, amit be is jelentettek a szabadalmi hivatalnak, ám a megerősítésük, csak a 1893 október 18-án érkezett be, míg Maybach már ezév augusztus 17-én megtette ezt.


Bánki Donát és Csonka János

Ezek a fantasztikus találmányok nemcsak a közlekedésben, hanem a sport világában is új dimenziót nyitottak meg. Ugyan keskeny ösvény volt ez, de ahhoz éppen elég széles, hogy a motorsport kezdeteit megalapozzák. Érdekesség, hogy ugyan Bánkiék találták fel a benzinmotort, amit a Ganz gyárban el is készítettek, ám lendkerék híján azt a motort nem tudták mozgásba hozni. Így az első „mozdonykerékpár” megjelenése hazánkban Bezerédy Gyula szobrász nevéhez fűződik, aki 1896 tavaszán hozatott magának egyet, amelyet később Janitsáry Iván vett meg tőle.

- Hát nem a saját motorjaikkal mentek?
- Először nem, ugyanis a „nyugat” már akkor is előttünk járt és hamarabb felismerte ennek a járgánynak az előnyeit és korábban kezdték el gyártani, mint mi. Janitsáry elismert kerékpár versenyző volt és az automobilizmus elkötelezett híve, aki ahol tehette hirdette a motorkerékpár sportot. Nem véletlen talán, hogy 1899. június elsején a Budapesti Torna Club Csömöri úti pályáján megrendezett első magyar motorvezetéses versenyt is ő nyerte meg.


A Szám Géza által épített tricikli három lóerős volt

- Ez volt az első itthoni verseny?
- Legjobb tudomásom szerint igen, habár vannak, akik úgy gondolták régebben, hogy az első magyarországi versenyre az akkori Millenáris pályán került sor 1901-ben, amelyet a Magyar Automobil Club szervezett meg. Egykörös futam volt, amit Spitz Arnold nyert meg Szám Géza előtt három lóerős De Dion motorjával. Utóbbi saját készítésű gépével állt rajthoz. Szám Géza egyébként ebben az évben már bemutatta a az első hazai automobil kiállításon saját tervezésű és hazai alkatrészekből készített, három lóerős háromkerekűjét.

Folytatás következik…




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda XL700V Transalp Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Honda VTX 1800 Yamaha XV535 Virago Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Suzuki GSR 600 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda VFR 800 2003- Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Yamaha SR125 1997- Suzuki GSX-R 600 K8 BMW R 1200 GS 2010 MV Agusta F4 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Suzuki B-King Yamaha XJ6 2009 Honda CBR600RR 2005-2006 BMW F800GS 2008 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár