hirdetés
2010-02-23 , Írta: Kondornné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: archív
Bookmark and Share

Mottó: „Amikor a változás szelei fújnak, a kételkedők falakat húznak fel, az optimisták pedig vitorlákat.” (Ismeretlen szerző)

1976. január 1-jén lépett hatályba a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (KRESZ). Ugyanebben az évben bemutatkozott az új cseh személygépkocsi, a Skoda 105/120 típus, és piacra került a négyütemű, 400, 500 és 750 cm3-es Suzuki GS motorkerékpár-sorozat.

2009. november 25-én az MTI egyik vezető belföldi híre volt, hogy „elfogadta a kormány a KRESZ módosítását, s ezzel több mint hatvan ponton változtatja meg a rendeletet. A közúti közlekedés szabályainak módosítása január 1-jétől lép hatályba. Az eredeti tervekhez képest több hónapot csúszik a KRESZ módosítása: eredetileg szeptembertől szerették volna elfogadni az új szabályelemeket. Az MTI birtokába került dokumentum szerint a változások elsősorban a védtelen közlekedők – a gyalogosok és a kerékpárosok – biztonságát javítja. Januártól a motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők is előremehetnek a piros lámpánál.” 2009 november végén az Essen Motor Show-n debütált a világ legerősebb, benzinüzemű, szériagyártású motorkerékpárja, az Asphaltfighters Strombringer – végsebessége 320 km/h.

35 éves a KRESZ
2010-ben 35 éves lesz a közúti közlekedést szabályozó magyar rendelet. Sokak szerint nem a régit kellene állandóan módosítani, hanem az „új időknek” megfelelő, teljesen új jogszabályt kellene alkotni. A bevezetőben idézett néhány tecnikatörténeti momentum, illetve a 2009-ből származó viszonylag friss hírek talán érzékeltetik, hogy ez a 35 év a közúti közlekedés történetében olyan mértékű változásokat hozott, amelyre a jogalkotásnak tudnia kell jól reagálni, különben a jogkövetés finoman szólva nem lesz konfliktusmentes.



Most induló sorozatunkban terveink szerint körbejárjuk a KRESZ-t érintő, 2010. január 1-jén hatályba lépő rendelkezéseket. A motorosokat érintő két legfontosabb változás az MTI-hírben is jelzett „buszsávhasználattal”, illetve a „piros lámpa” előtti várakozással függ össze. Miután az előbbi változást a Motorrevü tevékenyen támogatta, a témát a sorozatban első helyre tesszük és nagyobb terjedelmű elemzést szánunk rá. Tekintettel arra, hogy jelen sorok keletkezésének idején a KRESZ-t módosító kormányrendelet hivatalos szövege még nem hozzáférhető, a főbb változások csak sajtóértesülésekből ismerhetőek meg, ezért most elsőként azokat a szabályokat fogjuk áttekinteni, amelyek az autóbuszsávra vonatkozó gyakorlatot jelenleg meghatározzák, vagyis amelyek az új rendelkezések szabályozási környezetét adják. Ez a megközelítés már csak azért is kézenfekvőnek tűnik, mert így könnyebben megérthetjük az új szabály ellenzőinek, illetve támogatóinak álláspontját. Márpedig az „új szelek” ezen a téren is felépíttették a maguk falait és vitorláit…

A KRESZ 36. §-a határozza meg a párhuzamos közlekedésre vonatkozó rendelkezéseket. Párhuzamos közlekedésre alkalmas az úttest, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kialakítva. E rendelkezések között kapott helyet az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó bekezdés is. Eszerint:
Az autóbusz forgalmi sávban
a) a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, a villamos, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű,
b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül(!)
ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetén (117/c. ábra) a kerékpáros,
bb) külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt,
bba) sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
bbb) hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
bbc) a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
bc) betegszállító gépjármű,
bd) személytaxi közlekedhet.

Más jármű erre a forgalmi sávra – a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve – nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz – a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve – csak ebben a forgalmi sávban haladhat.

Az autóbusz forgalmi sáv: a menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok közlekedésére szolgáló, útburkolati jellel és jelzőtáblával kijelölt különleges forgalmi sáv. Kijelölésének célja a tömegközlekedési eszközök gyors előrehaladásának biztosítása. A használatára vonatkozó főszabály – és a kivételek is – e cél köré rendeződnek. A forgalomszervezés alapelve szerint autóbusz forgalmi sávot akkor indokolt kijelölni, ha a menetrendszerűen közlekedő autóbuszok járatsűrűsége reggel 7 óra és délután 19 óra között átlagosan eléri a 2 percet. Ennek a sávnak a forgalma forgalomirányító fényjelző készülékkel irányított útkereszteződésben önálló fényjelző készülékkel is irányítható.

A hivatalos statisztikák szerint a legtöbb baleset minden évben az abszolút és a relatív gyorshajtásra vezethető vissza, melyet az elsőbbség meg nem adása követ. Harmadik fő baleseti ok az irányváltoztatás, haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása (a szabálytalan sávváltásból származó balesetek aránya az összes baleseten belül 9% volt 2009. I. félévében. Forrás: Közlekedéstudományi Intézet). A KRESZ szerint, aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.), köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. Az autóbusz forgalmi sávot gyakran záróvonal választja el a többi forgalmi sávtól; a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől – az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával – átléphető.

Miért fontos mindezen szabályok felidézése az autóbusz forgalmi sáv motorosok általi használatával kapcsolatban? Azért, mert – feltéve, hogy ezen szabályokban az új rendelkezések sem hoznak változást – a motorosoknak az új lehetőséggel élve sem szabad megfeledkezniük arról: a bizalmi elv alapján más közlekedőknek az ő felbukkanásukra az autóbusz forgalmi sávban is csak akkor kell számítani, ha közlekedésük a KRESZ fent idézett rendelkezéseinek is megfelel… (Folytatjuk)

Címkék:  balesetmegelőzés , buszsáv



FeR1
2010-03-01 11:07:18

Én is röffentek rajta, de sokan ezt bunkóságnak veszik, meg megijednek és azt gondolják, hogy tolakodok. Ha meg nem röffentem meg, akkor meg lopakodó kamikáze, meg hasonló és szintén megijednek, mikor ott vagyok hirtelen. Egész egyszerűen, kell egy kis idő, mire megszokják, hogy mindezt szabályosan csinálom már és csak azért, mert én elférek, had menjek.

dragboyz86
2010-02-25 18:40:14

Én ha ilyet csinálok mindíg megröffentem egy kicsit a mocit, hogy halljanak. De biciklisnél....
Nekik kiabálni kéne mikor odaérnek!
Egy nagy városban ez szerintem minden napos, ezért is örülök, hogy nem túl nagy városban élek. Csak itt meg többb az egy főre eső rendőrök száma!

FeR1
2010-02-25 12:40:39

Helyszín kérdése, Tatán én viszont inkább balról kerülöm ak ocsit és előtte besorolok, nem szeretném, ha fellöknének Viszont mondjuk it Júdapesten, a Clark Ádám téri "körforgalomnál" a Fő utcáról én is jobbról sorolok be, mondjuk, a buszsáv elfogy és mindig beférek a kocsik mellett Sőt van amikor rendes gyerek vagyok és, ha megy előttem busz, akkor besorolok mögötte és csinálok neki helyet, mert ezen a helyen, vhogy soha nem akarják beengedni a buszokat. Volt már, hogy gondoltam, majd elmegyek a busz mellett, amint elkezd besorolni, de beragadtam mögé, mert vagy 20 autóból egy sem akarta beengedni. Na, azóta vagyok ilyen segítőkész

motorturkasz
2010-02-25 10:23:17

Igen,azt elfelejtettem közölni,hogy kerékpárral támadt a nő.Eszméletlen volt.Legszívesebben ott,helyben kettéfejeltem volna,de egyrészt ilyet kulturált ember nem tesz (...), másfelől a megváltozott játékszabályok jutottak eszembe.
Az a helyzet,hogy én is jobboldalt szoktam a kocsik között elmenni ebben a körforgalomban.Egyébként ez az egyetlen körforgalom,amiben előretolakodok.(Feri,te ismered is a Május 1- útnál)Mivel nekem úgy tűnik,hogy a jobb szélén mindig több helyet hagynak,de ezek szerint ezt is szabálytalanul teszem.Az sem szépít a helyzetemen,hogy azért kocsikat nem szokásom leszorítani,csak azok mellett sorolok be már a körforgalomba,akik még állnak.Szóval ilyet nem tennék,már csak azért sem,mert egy guruló kocsi elé nem tartom szerencsésnek.Ettől még ezek szerint én is rosszul csinálom.

FeR1
2010-02-24 22:27:36

Hogy is volt ez Lacikám? Nem egészen értem a történetet. Mivel volt a nénike? Bicóval vagy motorral? Mert, ha bicóval, egyértelmű, hogy ő a hülye, komolyan, úgy közlekednek, mint a megveszekedett őrültek Komolyra fordítva a szót, szerintem nem te vagy a hibás, mert a körforgalomba(feltéve, ha Magyarországon történt) jobbra szokás behajtani, a jobbra kanyarodó járművet, viszont tilos jobbról kerülni, tehát ő volt a hülye

motorturkasz
2010-02-24 20:29:43

Ha ez egy ilyen topic,akkor hagy osszam meg veletek:
Engem autóban ülve ért incidens egy hete,amikor egy körforgalomba gurultam be lépésben,a sorban a többi kocsival együtt.Még jó gyerek is voltam,semmi zene,semmi tolakodás,sőt egy kocsit a parkolósávból engedtem be,egy másikat pedig egy jobboldali kereszteződésből.Motoros lévén felváltva nézegettem a két visszapillantót,pedig akkor még jócskán hideg volt,de ugye mindig jöhet egy olyan motoros,aki pont ezt az időpontot tartja a legalkalmasabbnak.A körforgalomba éréstől már csak egyetlen másik kocsi választott el,ezért inkább a besorolásra kezdtem figyelni,amikor éktelen káromkodásra lettem figyelmes jobb oldalról.A jobb egyes ablakom mellett egy középkorú "hölgy" integetett be a kocsiba vagy csak a tükröt célozta meg elég rosszul,miközben az anyámat és engem biztatott a lovakkal való közösülésre és megkérdőjelezte heteroszexuális beállítottságomat...Mindezt hangosabban,mint egy Akrapovic-dob.A reakcióm satufék volt,egy kis kormányrárántással (persze feléje),higgyétek el,volt rá hely,nem volt veszélyben senki az egomon kívül.A nő bekacsázott,mert persze megijedt.Még fokozta a hangerőt és a szóhasználatot,majd a már álló kocsi előtt elkerekezett és persze a továbbképzésemet folytatta.Természetesen a járókelők szerint is én voltam a hibás.Ezt azért tudom,mert leengedtem az ablakomat,hogy viszonozzam a szótüzet,de az egyhangú,ellenem irányuló lincshangulat elbizonytalanított.
Most tényleg én voltam a hibás?Elővág a semmiből,durván lealáz és még egy luckoff-ot sem kap érte?Ezt már lehet az új KRESZ szerint?

palinta75
2010-02-24 19:58:24

Üdvözítőek ezek a változások! FeR1 kérdése jó! Itt (Anglia) használhatjuk a buszsávokat, de nem emlékszem ilyenre, hogy külön lámpája lett volna valahol a busznak. Viszont a logika azt mondja, ha zöld a sávodban mehetsz, már csak azért is mert különben feltartanád a mögötted álló buszt.

dragboyz86
2010-02-24 12:07:09

Van egy kettő. ameliyeknek sosem adnék jogsit....

FeR1
2010-02-24 08:45:27

Az a baj, hogy az olyan autósok, akik általában veszélyhelyzetet idéznek elő mindkettönk számára, na azok pont nem olvassák ezeket. Aki olvassa, az valószínű motorozik is és figyel ránk, vagy nem is kell olvasnia, mert egyszerűen intelligens és tud közlekedni csapatban is, csak sajnos kevesen vannak a tudatos vezetők, akik értik és érzik, hogy mit csinálnak.

dragboyz86
2010-02-24 08:25:29

Meg így elmondhatjuk autós barátainknak, hogy hogyan tudnak vigyázni ránk, ha már ezt más nem közli velük....

hangszoro
2010-02-24 07:39:28

Szerintem mehetsz nyugodtan, abban a sávban közlekedsz, ha ott zöld, kuplung, egyes.
Én tegnap a lámpánál a rendőrautó mellé álltam be, nem érdekelte őket.
Magát a témát és annak taglalását jó 5letnek tartom, mert bizony el vagyunk szokva "magunktól"

fodorzs
2010-02-23 21:33:48

FeR1: tudtommal mindenkire vonatkozik, aki a buszsávban közlekedhet. Gondolj csak a taxisokra (na jó, ők annyira azért nem mérvadóak )

dragboyz86
2010-02-23 21:10:53

FeR1 mostmár engem is elbizonytalanítottál....

Fazervin
2010-02-23 21:06:39

Ha buszsáv, ha nem, hosszú volt az idei tél, nagyon elszoktak tőlünk az autósok!
(akkor most én elszoktam magamtól?!?)

FeR1
2010-02-23 17:09:58

Lenne egy kérdésem. Ha a buszsávban haladok és a busz jelzés világít, akkor az rám is érvényes(azaz, mindenkire, aki a buszsávban tartózkodik) és én elindulhatok, ha a mellettem levő, sima forgalmi sávban még tilost jelez a lámpa? Mert múltkor rám dudáltak többen is, hogy hova megyek...?????????elbizonytalanítottak

figgol
2010-02-23 16:52:02

Nagyon hasznos ez a topic így szezon előtt, és az autósoknak sem ártana egy ilyen, hogy ne lepődjenek meg és ne dudáljanak, mikor jogosan előremegy a motoros a pirosnál, vagy ha a buszsávban halad! Várom a folytatást!

dragboyz86
2010-02-23 14:42:55

"Harmadik fő baleseti ok az irányváltoztatás"
így már engem is ilyesztettek meg.... Pedig egy motor nem láthatatlan.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár