hirdetés
2010-12-23 , Írta: Franz-josef Schermer, Képek: Mező János
Bookmark and Share

A forgalomban lévő motorkerékpárok döntő többsége egy vagy több karburátorral működik, amelyek bizony időről időre elromlanak. Sorozatunk ezen részében elemezzük a jellemző hibákat és megoldásukat.

LEGYÜNK ÓVATOSAK!
– A fúvókák általában puha sárgarézből, a karburátorházak cinkötvözetből készülnek. A karburátor tisztításához ezért soha ne használjunk keményfémből készült szerszámokat!
– Soha ne dugjunk kemény acéldrótot a karburátor furataiba a szennyeződés eltávolításának céljából!
– Ha a fúvókafuratok, a karburátorház furatai vagy az acél fúvókatűk összekarcolódtak vagy más módon deformálódtak, akkor sajnos megérettek a kidobásra, és ki kell cserélnünk őket.
Mielőtt kiszedjük és szétszereljük a karburátorsort, először csak a tolattyút szereljük ki, és ellenőrizzük, hogy nem rakódott-e szennyeződés a fúvókatűkre, illetve állandó nyomású karburátor esetén a membránok rendben vannak-e.

galéria Karburátor tisztítása
Ezt még alaposan meg kell tisztítani: lerakódás látható az úszóház alján

A karburátor kiszerelése
1. Csavarozzuk le a karburátorfedél tetején lévő csavarokat. Az utolsó csavar meglazításakor szabad kezünk hüvelykujjával tartsuk meg a karburátorfedelet, mivel a tolattyú rugója belülről kifelé nyomja.
2. Vegyük le a fedelet és szedjük ki a rugót.
3. A membránt körben óvatosan lazítsuk meg, és a tolattyúval együtt húzzuk ki a helyéről.

galéria Karburátor tisztítása
Egyik ujjunkkal tartva csavarozzuk le a fedelet, mert a tolattyú rugója kifelé nyomja

A membrán ellenőrzése
1. A membránt tartsuk egy fényforrás felé, és enyhén, óvatosan húzzuk meg különböző irányokba.
2. A membránnak hibátlannak kell lennie: ha csak egyetlen kis helyen is porózussá vált, akkor ki kell cserélnünk.

galéria Karburátor tisztítása
Ha apró repedést találunk a membránon, vagy porózussá vált az anyag, akkor ki kell cserélni

A fúvókatű ellenőrzése
1. Alaposan vizsgáljuk meg a tűt, nem lehet rajta semmiféle szennyeződés.
1.1. Ha mégis szennyeződést találunk rajta, akkor körömmel kaparjuk le, NE használjunk kést vagy reszelőt.
2. Körmünket lassan húzzuk végig a fúvókatűn: felületének teljesen simának kell lennie, nem lehet csorbult vagy barázdált, nem lehetnek rajta felpúposodott részek.
3. A fúvókatűt gördítsük végig egy üveglapon: teljesen egyenesnek kell lennie, nem lehet rajta semmiféle görbület. Ha bármilyen deformálódást találunk, cseréljük ki a tűt.

A karburátor kiszerelése
1. A karburátor kiszereléséhez általában le kell szednünk a tankot.
1.1. Ha a levegőszűrőháznál hátrafelé elegendő hely van, akkor azt fent hagyhatjuk.
2. Az úszóházat a leeresztőcsavarokon keresztül engedjük le.
3. A gázmarkolaton a felső gázbovdenbeállítót teljesen csavarjuk be, hogy a bovdennek a lehető legnagyobb legyen a holtjátéka. Tekerjük meg a markolatot, a bovden végén lévő szemet vegyük ki a felfogatásából.
4. Alul a karburátorsornál lévő szemnél is akasszuk ki a bovdent.
5. A szívató bovdenjét (ha van) szintén akasszuk ki: először az alátámasztásnál akasszuk ki, kissé húzzuk meg, majd akasszuk ki a szemet.
6. A szívócsonkok karburátor felőli szorítóbilincseit néhány elfordulásnyit lazítsuk meg.
7. A karburátorsort húzzuk ki a szívócsonkokból, majd vegyük ki.
8. A nyitott szívócsonkokat tiszta rongyokkal tömjük be, hogy ne kerülhessen szennyeződés a motorba.

A karburátor szétszerelése és megtisztítása
1. Csavarjuk ki az úszóház rögzítőcsavarjait és vegyük le az úszóházat. Az úszóház és a karburátor között lévő tömítés általában ragasztva van: egy közepes méretű csavarhúzó nyelével enyhén ütögessük meg az úszóházat, így oldjuk meg a ragasztást (A).
2. Az úszó tartócsapját (ha van ilyen) fogóval húzzuk ki, vagy egy kisméretű árral és enyhe kalapácsütésekkel nagyon óvatosan ütögessük ki a fészkéből, majd a rajta lévő úszószeleppel együtt vegyük ki.
Fontos: jegyezzük meg, hogy a tartócsap melyik oldalról volt bedugva a helyére, összeszereléskor ugyanerről az oldalról kell majd visszaraknunk.
3. A főfúvókát, a tűfúvókát, a fúvókapálcát és az üresjárati fúvókát csavarjuk, illetve húzzuk ki.
4. Csavarjuk ki a keverékszabályozó csavart és a gáztolattyú ütközőcsavarját (ha van). Ha a keverékszabályozó csavar furatába O gyűrűt helyeztek, azt egy kis fogorvosi kampóval lazítsuk meg és húzzuk ki.
Összeszereléskor új O gyűrűt szereljünk be!

A karburátor megtisztítása és ellenőrzése
1. A tolattyúházat és a furatokat karburátortisztítóval tisztítsuk meg és nagynyomású levegővel fújjuk át. Még jobb, ha a szétszedett karburátort az összes fúvókával együtt ultrahangos fürdőben tudjuk megtisztítani. Csak ez garantálja ugyanis, hogy az összes csatorna és fúvóka megszabaduljon a lerakódásoktól (C). Kereskedőknél vagy szerelőműhelyekben lehet ultrahangos tisztítóberendezés, ide beadhatjuk tisztításra.
2. Ellenőrizzük a tolattyú rugóját: meggyengült (kilazult), megvetemedett, sérült? Bármilyen sérülés esetén cseréljük ki.
3. Vizsgáljuk meg a tolattyú felületét: tiszta-e, vannak-e rajta barázdák, durva felületek. A tolattyút karburátortisztítóval tisztítsuk meg. Ha felpúposodott vagy kifényesedett bemaródott részeket találunk, ezeket finom csiszolópapírral simítsuk el.
4. Ha megszáradt benzinmaradványok ragadtak a fúvókatűre (D), ezeket NE próbáljuk valamilyen kemény tárggyal vagy reszelővel eltávolítani, kizárólag a körmünket használjuk erre a célra! Ügyeljünk arra, hogy a tűt ne görbítsük el!
5. A szívató dugattyúját is ellenőrizzük: a dugattyú tiszta és sérülésmentes, az első tömítőfelület sérült vagy benyomódott, a rugó meggörbült vagy eltört? A sérült alkatrészeket cseréljük ki.
6. Vizsgáljuk meg, hogy az úszón vannak-e repedések vagy egyéb sérülések. Tegyük egy benzinnel megtöltött edénybe:
6.1. Az úszónak fenn kell maradnia a felszínen.
6.2. Ha az úszón repedés van, akkor megszívja magát benzinnel, és elmerül. Vegyük ki és rázzuk meg – halljuk, ahogy a benzin lötykölődik az úszó belsejében.

galéria Karburátor tisztítása
Az úszó ellenőrzésének legyegyszerűbb módja, ha benzinnel teli edénybe tesszük

7. Az úszótű hegyét és tövét nagyítóval vizsgáljuk meg, teljesen simának kell lennie. Bármilyen apró sérülés, benyomódás a tű hegyén vagy tövén azt jelenti, hogy az úszószelep nem tömít megfelelően. Ha így van, új szelepet kell beszerelnünk.
Ha új úszószelepet kell beszerelnünk, akkor kizárólag kompletten, új szelepüléssel együtt tegyük, mert a szelep hegye és a furata csak így fog megfelelően illeszkedni és tökéletesen tömíteni.

A karburátor összeszerelése
A szétszerelésnél leírtakhoz képest fordított sorrendben végezzük el a lépéseket. A szükséges tömítéseket mindenképpen még a szerelés megkezdése ELŐTT szerezzük be! A jól felszerelt szakkereskedésekben kaphatóak úgynevezett karburátor-tömítőkészletek, amelyekben az összes tömítés és O gyűrű benne van.

galéria Karburátor tisztítása
Összeszerelés előtt cseréljük ki az O gyűrűket, tömítésket

Az összeszerelésnél különösen ügyeljünk a következőkre:
1. Az új O gyűrűk beszerelése előtt fújjuk be őket egészen vékonyan pl. WD-40-nel, így könnyedén a helyükre csúsznak majd.
2. Az úszót és az úszószelepet együtt szereljük be, majd a karburátort állítsuk fejre: az úszószelep most zárt.
2.1. Ellenőrizzük az úszó szintjét: ez nagyon fontos a karburátor kifogástalan működéséhez, mivel ha a szint túl magas, illetve túl alacsony, akkor a motor vagy túl gazdag, vagy túl szegény keveréket kap. A mérték karburátoronként és modellenként egyaránt eltérő. Kérdezzük a márkakereskedőt, neki megvannak a megfelelő műszaki adatok.
Ha az úszó és a főfúvóka vagy a karburátor tömítőperemének egymáshoz viszonyított mérete nem megfelelő, akkor az úszó nyelvét hajlítsuk meg.
3. A fúvókákat csavarjuk be a furataikba, de ne húzzuk meg őket túl erősen.
4. Szereljük be a tolattyút és a rugót, majd csavarozzuk vissza a fedelet.
5. Az állandó nyomású karburátoroknál ellenőrizzük a membrán állapotát: nem lehet megkeményedve, deformálódva vagy beszakadva. Kétség esetén mindenképpen szereljünk be újat.

A karburátor összeszerelésénél ügyeljünk a következőkre:
A benzin- és szellőzőcsöveket rendezzük el, és biztonságosan csatlakoztassuk. Szorítóbilincsekkel rögzítsük őket. A csöveknek nem szabad megtörniük vagy összenyomódniuk!
1. Ha a szorítóbilincseket előzőleg levettük, akkor most húzzuk rá őket a szívócsonkra. Ügyeljünk a helyzetükre: a bilincsek végének a szívócsonk előreugró részén kell lenniük.
2. A szívócsonkok belsejét egészen finoman fújjuk be olajsprével (WD-40), így a karburátorok könnyebben a helyükre csúsznak.
2.1. A karburátorsort a megfelelő helyzetben, egyszerre az összes szívócsonkra toljuk rá.
3. Húzzuk meg a bilincsek csavarjait úgy, hogy a bilincsek meghajlított végei között még legyen egy kis rés – ne nyomjuk össze őket teljesen!
4. A szívató- és gázbovdent tegyük a helyére.
5. Ellenőrizzük a gázbovden holtjátékát, és szükség esetén állítsunk rajta: amíg a gáztolattyú felemelkedik, addig a gázmarkolatot kissé meg lehet mozgatni (kb. 3-5 mm a markolat kerületén mérve).
6. Szereljük vissza a tankot a helyére.
6.1. A benzincsövet és az alacsony nyomású csövet (ha van) csatlakoztassuk a benzincsapra.

Címkék:  műhely , karburátor , ellenörzés és tisztitás



hangszoro
2010-12-27 17:00:09

Persze nem biztos, hogy a nyakig mocskos szerelő a jó szerelő!

FeR1
2010-12-23 16:35:21

Hangszóró, biztos gitáros a csóka. Bár én személy szerint a pengetőt részesítem előnyben

Hr.Geiger
2010-12-23 15:50:17

Nekem a cikk tartalmi mondanivalója tetszik, hasznos is, de van egy pici apró dolog, ami bántja a szememet!
A karburátor a motor lelke, igen kényes a tisztaságra, ezért még szétszerelés előtt nem ártana kívülről is kicsit leecsetelni benzinnel, vagy mosófolyadékkal, aztán sűrített levegővel lefúvatni szárazra,hogy tiszta legyen és csak utána szétszedni.
A képeken mintha kicsit " dzsuvás" lenne a karbi, összeszerelésnél könnyen kosz kerülhet a rendszerbe és akkor potyára dolgoztunk...
Bocs a megjegyzésért, de a tisztaság fél egészség -a járműjavításban is!

hangszoro
2010-12-23 10:26:01

Milyen szépen karban van tartva a ..... karbantartó körme.....

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár