hirdetés
2012-09-23 , Írta: Tristan Staack, Képek: Rossen Gargolov, Markus Jahn
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

Mindegy, rendelkezik-e ABS-szel egy adott motorkerékpár, vagy sem, minden esetben ugyanazok a fizika törvényszerűségei. A blokkolásgátló abban nyújt segítséget, hogy kezelni tudja őket a motoros. Valamennyit a maga helyén.

Az ABS-szel kiegészített fékek az esetek többségében ugyanúgy lassítanak, mint azok, amelyek nem rendelkeznek blokkolásgátlóval: a szabályozási tartományon kívül. Éppen ezért ABS-es motorkerékpáron is teljesülniük kell azoknak a feltételeknek, amelyeket részletesen ismertettünk lapunk előző számában: egyenes testtartással, behajlított karokkal, messze előre tekintve kell ülni. Fontos, hogy testsúlyunk nagy részét a térdeink összezárásával a tankra, ne pedig nyújtott kezeinkkel a kormányra vigyük át. A lehető legjobb lassulás érdekében célszerű közvetlenül a blokkolási határ közelébe lefékezni az első és a hátsó kereket.



Csak e határ átlépésekor, vagyis amikor állóra fékeződik valamelyik kerék, lesz különbség az ABS-es és az anélküli fékezés között. Mindegy, hogy vészfékezés vagy figyelmetlenségből eltúlzott fékezés miatt kezd csúszni az adott kerék, a blokkolásgátlóval ellátott motorkerékpáron a technika szavatolja a motorosnak a biztonságos lassításhoz szükséges stabilitást (ABS híján magának kell újból stabilizálnia a járművet a fékkar felengedésével és ismételt meghúzásával). Nem kell – és nem is szabad – elengednie a fékkart, a rendszer elvégzi helyette a szükséges korrekciót. Sokak számára fura lehet az ösztönös reflexszel ellentétesen cselekedni, ezért bizony nem árt gyakorolni az ABS-es fékezést. Ehhez jönnek még azok a roppant nagy erők, amelyek teljes intenzitású fékezéskor a motoros testére hatnak, és amelyeket kellőképpen el kell tudnia viselni. Nem beszélve az olyan esetleges kísérőjelenségekről, mint a gumik csikorgása, a fékkar és -pedál pulzálása vagy a hajtáslánc csapkodása. Utóbbiak önmagukban ugyan nem befolyásolják a fékezést, és nem is veszélyesek, mégis zavaró tényezőként érvényesülhetnek az adott stresszhelyzetben. Rendszeres gyakorlással kellő jártasságra lehet szert tenni ezek tekintetében is.

Sokszor ABS-szel is meglepően hosszú a fékút, ha rossz minőségű úton halad
az ember. Ilyenkor érdemes hamarabb elkezdeni a fékezést

Attól függően, milyen jellegű motorkerékpárokról van szó, általában már az olyan intenzitású fékezéskor is nagy különbség van közöttük, ami egyébként nem igényelné ABS közreműködését. Az orrnehéz vagy a magas súlypontú és hosszú rugóúttal rendelkező példányok hajlamosak magasba emelni a hátsó kereküket, azok viszont, amelyek kimondottan farnehezek, és ezért nem terhelnek rá eléggé az első kerekükre, könnyen blokkolásra késztetik azt. A blokkolásgátlóval felvértezett motoroknál az árnyalja még a helyzetet, hogy minden gyártó másképpen hangolja be az ABS-t. Egyesek korlátozzák a maximális lassulást annak érdekében, hogy ne emelkedjen el a földről a hátsó kerék. Jó példa erre a Suzuki V-Strom. Kezdetben a Ducati 1200 Multistrada is így volt beállítva, mivel azonban sok kritika érte a gyártót a típus ebből adódó szerény fékteljesítménye miatt, kénytelen volt felfelé korrigálni a maximálisan elérhető lassulást. Ez viszont azt eredményezte, hogy szélsőséges esetben élénken feldobja a farát a Multistrada, amit tudni kell kezelni.

A szupersportmotorok többségére jellemző a far ágaskodása. Lejtőn vagy
fokozott súrlódási együtthatójú úton még markánsabb a jelenség

A BMW S 1000 RR ékesen példázza, hogy nem minden ABS egyforma. Az övének különböző üzemmódjai vannak, ezek mindegyikében más és más a maximális fékteljesítmény értéke, vagyis például kevésbé „elnéző” az egyikben, mint a másikban, és eltérő mértékű „szigort” alkalmaz, amikor úgy érzékeli, hogy fennáll a hátsó kerék elemelkedésének veszélye. Már csak a fentiek miatt is azt tanácsoljuk az ABS-szel szerelt motorkerékpárok gazdáinak, hogy minél pontosabban tájékozódjanak saját blokkolásgátlójuk tulajdonságairól és képességeiről, továbbá gyakorolják be annak használatát.

Az előrebukást megakadályozandó, kezdetben finomra volt hangolva a
Multisrtada ABS-e. az új szoftverrel élénkebben harapnak a fékei

ABS-szel veszély nélkül ki lehet próbálni a maximális lassulást. Gyakran sokkal intenzívebb, mint arra a motoros számítana. Ugyanakkor az ABS sem képes mindig, minden körülmények között tökéletesen felismerni egy adott vészhelyzetet, így szükségessé válhat az ember közbeavatkozása. Könnyen előrebukás lehet például a vége annak, ha lejtőn lefelé, utassal a háta mögött vészfékezést hajt végre az illető egy olyan motorkerékpárral, amelynek egyébként is könnyű a fara. Az útburkolat tapadási együtthatójának hirtelen megváltozása is előidézhet hasonló jelenséget. Ha érezni, hogy fékezéskor szokatlan mértékben elemelkedik a hátsó kerék a földről, azonnal el kell engedni a fékkart. Nem kell meglepetéstől tartania annak, aki az ilyen helyzetekre is felkészül rendszeres gyakorlással.

Aki elveszti a hidegvérét síkos úton kivitelezett fékezéskor, könnyen eleshet a
motorral - még ABS-szel is - az első kerék kicsúszása miatt

A sűrű talajbordázat gyakran szükségtelenül megnöveli a fékutat, mivel a tapadás állandó fokozódása és csökkenése közepette igen nehéz eltalálnia az ABS-nek a megfelelő szabályozást. Az ijedtség elkerülése végett érdemes hosszú fékúttal számolni ilyen útviszonyok között.

Vannak gyártók, akik kombinált fékkel párosítják a blokkolásgátlót. Ez a megoldás kétségtelenül nagyfokú stabilitást és hatékony lassulást garantál – egyenes útszakaszon. Kanyarban azonban nem árt a rendszer mértékletes használata, mert például ha a pilóta a hátsó fék finom adagolásával próbálja meg beállítani a kanyarvételi sebességet, megpróbál felegyenesedni a motor, hiszen a hátsóval együtt az első fék is működésbe lép.

Jó tanácsok
  • Az ABS nem arra készült, hogy segítse a kanyarban szélsőségesen bedöntött motorkerékpár fékezését. Minél jobban lefekteti a motort a pilóta, annál nagyobb felelősség hárul rá a fékek megfelelő adagolásában.
  • Rendkívül csúszós felületen (bitumen vagy macskakő) kivitelezett fékezéskor nem szabad kormányozni. Legjobb, ha megőrzi hidegvérét és előre szegezi tekintetét a motoros.

ABS-szel fékezni tehát semmivel sem igényel kevesebb gyakorlást, mint a nélkül, viszont számottevő nyereséget jelent a biztonság és a kezelési komfort területén. Legjobban vezetéstechnikai tréning keretében tud megismerkedni a motoros a fékezéskor fellépő erőhatásokkal és saját járműve viselkedésbeli sajátosságaival.

Címkék:  balesetmegelőzés , fékezés , ABS



BoBoBá
2012-09-24 13:34:45

A legfontosabb része a cikknek, hogy akinek van motorja, menjen és gyakorolja a fékezést, akár este a bevásárló parkolóban, akárhol, de gyakorolja. Sok motorosnak ötlete sincs hogy milyen rövidet lehet fékezni a gépével.
A két leggyakoribb eltaknyolási hiba:
- túl gyenge fékezés miatt nem tud megállni, pedig meg lehetne.
- túl erős fékezés miatt kiesik alóla a gép (oké abs-nél ez ki van küszöbölve) pláne ha valaki megijed és rámarkol a karra.

Zomboracz_Ivan
2012-09-24 10:23:09

Köszönjük a hasznos kiegészítést, repült is rá a legjobb komment plecsni!

Macko64
2012-09-23 08:47:53

Egy rendkívül fontos információ azt hiszem kimaradt a cikkből.
A hátsó kerék ágaskodásának alapvető kiváltó oka a helytelen testtartás (vagyis a motoros a kormányra támaszkodik). Ha ezt el tudjuk kerülni, sportmotoron sem fog számottevő stoppizási hajlandóság jelentkezni.
Legjobb Komment

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Aprilia SR 50 DiTech Factory R Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XV535 Virago Honda VTX 1800 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Suzuki GSR 600 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Honda VFR 800 2003- Yamaha XJ6 Diversion 2009 Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Yamaha SR125 1997- BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Kawasaki KLR650 / R Kawasaki ER-6n 2009 KTM 990 Supermoto T 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 BMW F800GS 2008
És ezt olvasta már?Bezár