hirdetés
2009-08-03 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

Szemrevételezéskor a legkülönfélébb rendellenességeket fedezhetjük fel a gyújtógyertyán. A következőkben ismertetjük ezek egyes fajtáit, feltárjuk lehetséges kiváltó okaikat, valamint sorra vesszük várható hatásaikat és a hiba elhárításához szükséges teendőket.

Normális állapot
A minimális hézag, valamint a szigetelőcsúcs szürkésfehér-szürkéssárga, esetleg őzbarna elszíneződése arra utal, hogy megfelelő a motor beállítása és a gyertya hőértéke.
 
  Koromlerakódás
Finom fekete koromréteg fedi a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat.
Lehetséges ok: rosszul beállított keverékarány, túlságosan dús keverék, erősen szennyezett légszűrő, hibásan működő szívató, javarészt rövid szakaszokon használják a motorkerékpárt, túl hideg vagy alacsony hőértékű a gyertya.
Hatása: a kúszóáram miatt nehézkessé válik a hidegindítás, egyenetlen lesz a gyújtás. Ennek következtében elégetlen üzemanyag juthat a katalizátorba, és károsíthatja azt.
Teendő: be kell állítani a keverékarányt és a szívatót, ellenőrizni kell a légszűrőt.
Megolvadt elektródák
Karfiolos elektródák, esetleg gyertyaidegen anyagok kicsapódása.
Lehetséges ok: túlhevülés, izzás – például korai gyújtás – miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya.
Hatása: a teljes leállás (motorkárosodás) előtt érezhetően csökken a motor teljesítménye.
Teendő: ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést. Ki kell cserélni a gyertyát és az előírt nyomatékkal kell meghúzni az újat.
 
  Mázasodás
Helyenként barnássárga, esetleg zöldes mázréteg alakul ki a szigetelőcsúcson.
Lehetséges ok: hamuszerű lerakódás képződik a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból.
Hatása: ha hirtelen nagy terhelést kap a motor, megolvad, és elektromos vezetővé válik a lerakódás.
Teendő: pontosan be kell állítani a keverékképző rendszert.
Megolvadt középelektróda
Megolvad a középelektróda, buborékos, szivacsos szerkezetű lesz a szigetelőcsúcs.
Lehetséges ok: túlhevülés, izzás – például korai gyújtás – miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, alacsony hőértékű vagy nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya.
Hatása: egyenetlen gyújtás, teljesítménycsökkenés.
Teendő: ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést, valamint azt, pontos nyomatékkal lett-e meghúzva a gyertya. Adott esetben megfelelő hőértékű új gyertyára kell cserélni.
 
  Lerakódás
Erőteljes lerakódás képződik a szigetelőcsúcson és a testelektródán a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból. Salakszerű réteg alakul ki a felületen (olajkoksz).
Lehetséges ok: ötvözetalkotó anyagok maradhatnak vissza – főleg a motorolajból –, melyek aztán lerakódnak az égéstérben és a gyújtógyertyán.
Hatása: teljesítménycsökkenést és motorkárosodást előidéző gyertyaizzáshoz vezethet.
Teendő: ellenőrizni kell a motor beállításait, adott esetben át kell állni másfajta olajra.
Olajfilm
Vékony, fekete olajréteg vonja be a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat.
Lehetséges ok: túl sok az olaj az égéstérben, túl van töltve a motorolaj, erősen kopottak a dugattyúgyűrűk, a hengerperselyek és a szelepvezetékek.
Hatása: egyenetlen gyújtás vagy akár gyertyarövidzárlat, teljes működésképtelenség.
Teendő: a motor ellenőrzése, helyes üzemanyag-olaj arány beállítása.
 
  Szigetelőcsúcs-törés
Darabok törnek le a szigetelőcsúcsból.
Lehetséges ok: szakszerűtlen kezelésből eredő mechanikai sérülés. Kezdeti stádiumában általában csak hajszálrepedésként észlelhető. Szélsőséges esetben – főleg túlzottan hosszú üzemeltetés esetén – akár szét is robbanhat a szigetelőtest, ha lerakódás alakul ki a szigetelőcsúcs és a középelektróda között.
Hatása: egyenetlen gyújtás, olyan helyekre ugrik át a gyújtószikra, ahová nem jut el biztonsággal a friss keverék, kopogó motorhang.
Teendő: ki kell cserélni a gyertyát.
Erőteljes elektródakopás
Szemmel láthatóan nagyon megfogyatkozott a közép- és/vagy a testelektróda.
Lehetséges ok: kikezdték őket a benzinben és a motorolajban lévő agresszív adalékanyagok, lerakódás következtében kedvezőtlen áramlási viszonyok alakultak ki az égéstérben, túlhevülés, nem megfelelő gyújtógyertya.
Hatása: egyenetlen gyújtás – főleg gyorsításkor (nem képes áthidalni a gyújtófeszültség a nagy hézagot), nehézkes indítás, kopogó motorhang.
Teendő: ki kell cserélni a gyertyát.
 


Címkék:  technika , gyújtógyertya



Hr.Geiger
2010-01-28 21:26:28

AHOGY LÁTOM, IDE SEM SOKAN LÁTOGATTAK EL ! Hiába, a mai motorokon a gyertyát már nem kell 50km-ként kiszedni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár