hirdetés
2011-01-03 , Írta: Bódi János, Zsifkovits Zoltán, Képek: Bódi János, Zsifkovits Zoltán
Bookmark and Share

Semmi gondom a súlyommal, mégsem szeretem a mérlegeket. Ennek ellenére számomra is izgalmasan hangzik az elmúlt túra összegzéseként állított számsorozat. Öt motor, hat ország, 43 000 km, 2400 liter benzin, húsz nap, egy macska, egy teknős, megannyi veréb, 37 Celsius, 2405 méter, 300 liter ásványvíz, négy liter vodka és egy különleges világ...

Zsifi: Nem indulunk korán, hiszen egy egyszerű 600 km-es szakasz vár ránk egyetlen határátlépéssel. Szinte folyik az aszfalt, olyan meleg az idő. A határnál megkezdődik a kalandtúra. Négy motor, négy motoros és csupán három útlevél… Némi szervezkedés, majd ötórányi fűben alvás, szúnyoghajkurászás után megérkezik a hiányzó dokumentum. Romániába lépve szó sem lehet arról, hogy behozzuk a lemaradást, ezernyi település, mindegyikben legalább egy traffipax. A Király-hágón kicsit belehúzunk, a nap talán egyetlen élvezetes szakaszát abszolváljuk. Az esti megérkezés éjszakai lesz, amihez még az időzóna is hozzáad egy órácskát. Ábel bölcsője kényelmes és finom.

B. Jani: Három napja indultunk el Magyarországról. Négy társammal együtt összesen öten vágtunk neki a túrának. Mivel az ország különböző pontjairól vagyunk, ezért közös találkozóhelynek Tamási Áron szülőfaluját, a székelyföldön fekvő Farkaslakát (Lupeni) jelöltük ki. Egy kis panzióban szállunk meg, ahol én nagyjából éjfélig jól elvagyok a tulajdonos és némi áfonyapálinka társaságában, mire társaim végre megérkeznek. Másnap már közösen indulunk túránk első állomásához, a Duna-deltához. Ezen belül is az alsó, Szent György-ágat célozzuk meg, hogy elérjük a Fekete-tengert, hiszen a túra ennek megkerüléséről szól, még ha később nem is szorosan a partjai mentén motorozunk.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése
A Duna-delta még ellenáll az embereknek, őrzi a természet alkotta szépségeket

Zsifi: Elérve a deltát, csodálatos táj tárul elénk. Sátrazás a terv, de végül egy üdülőkomplexumban alszunk. Itt beszélgetünk egy kanadai sráccal, aki kényszerből túrázik. Sajna kirúgták a munkahelyéről, ezért úgy döntött, körbemotorozza Európát. Kanadában jó lehet munka nélkül élni.

B. Jani: A torkolatot elhagyva másnap irány Bulgária. A határ felé a síkvidéki utazás unalmában jól szórakozom a különös helységneveken: Szaturnusz, Neptunusz, Jupiter, Vénusz, Augusztus 23, Május 2. A román–bulgár határ ugyan nem schengeni övezet, de az átkelés rendkívül gyors, igazi uniós. Pénzváltás után továbbhaladtunk dél felé a tenger partvonalán. Célunk, hogy minél közelebb jussunk a török határhoz. Útközben egy remek kebab plusz jégkrém párosítást veszünk magunkhoz ebéd gyanánt. A kiszolgálás kitűnő, fejenként ezer forint körüli áron degeszre esszük magunkat.

Zsifi: Másnap reggel hatkor már 25 fok van, ma sem fogunk fázni. Bulgáriában már csak a tankolás izgalmas, hiszen itt a benzin 300 Ft alatt van. Gyorsan felmászunk a hegyre, a török határátkelő 600 méter magasan van, kellemes klímával. Egy óra alatt és húsz dollárral megrövidülve sikerül belépnünk. Leereszkedve a hegyről a hőmérő mutatója elsöpri a 35-ös számot is. Az első városkában megjelennek a kunyeráló kissrácok. Nem lehet őket könnyedén elzavarni, de amikor beülünk egy étterembe, a tulaj leveszi a vállunkról ezt a gondot.
Jóllakottan gurulunk be a Gallipoli-félszigetre, mely a Jón- (Égei-) és a Márvány-tengert választja el. Az idő pazar, az út hibátlan, kanyargós és mindezekhez remek társ a látvány: a tenger csipkés sziklái szegélyezik utunkat.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése
Közel 50 métr magas emlékmű, melyet a félszigeten hősi halt katonák emlékére emeletek

B. Jani: Megnézzük a Zsifi kívánságlistáján szereplő Mártírok emlékművet a félsziget alsó csücskében. Monumentális méretekkel rendelkezik, lenyűgöző látvány. Rövid kompozás után Canakkaléban találjuk magunkat, elhagyva Európát. Minden igyekezetünk ellenére Tróját már nem látjuk aznap este, nem sokkal záróra után érkezünk a kapuhoz. Másnap reggel azért sikerül megtekintenünk a romvárost és persze a falovat. Próbáltam átérezni a hely szellemét, de valahogy nekem nem jött át. Talán többet kellett volna a történelemórákon figyelnem.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése
Sok szempontból csalódás a Trójai faló, viszont egy nagyon precíz ácsmunka

Szeretek olyan helyekre menni, ahol még nincs kitaposva minden ösvény, sőt, olykor az ismerősök szerint kannibálok lakják, akik lerágják a lábadat, a bőrödből dobot és táskát csinálnak, megisszák a benzint és tüzet pisálnak.

Zsifi: Gyorsan továbbállunk. Nincs a tervben, de útba ejtjük Pamukkalét, mely túránk legdélebbi pontja is egyben. Elkezdődik a tortúra. Fizetünk a parkolásért, majd fizetünk a parkba belépésért, nem fizetünk a fürdésért, így nem is pancsolunk, pedig jólesett volna. Izgalmas, hogy a kicsapódott mészkő szinte gumis, így meredeken is biztonságosan lehet közlekedni – kötelezően mezítláb. Egy helyi segít a szállásban, épp van egy motel, ami az övé. Aztán ahogy közeledünk, már az unokatestvéré, majd a végén kiderül, a tesó ott dolgozik. Így megy ez.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése

Hajnali reggelit kérünk, le akarjuk tudni az utat egészen Kappadókiáig. A hatszáz forintos benzin spórolásra késztet, így átvágunk. Remek döntés, hiszen 1000 méter felett elfogy a burkolat, terepesre vált a túra, megmásszuk az első hágót is, ami 1423 méter. Mire észhez térhetnénk az ámulatból, máris 1686 méter magasan egyensúlyozunk a dög nehéz motorokkal.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése

B. Jani: Átbukva a hegyen, a naplemente aranyló fényében közelítjük a süveges kőzetekből álló Göreme Nemzeti Parkot. Kappadókiát 37 Celsius körüli száraz, napos időben érjük el. Ez nagy ajándék számomra, mert előző évben pont a zord időjárás miatt kellett kihagynom. Szállásnak a Göremében lévő Panoráma kempinget választjuk. Nevéhez méltóan mesebeli panoráma tárul elénk a kemping egyik magasabb pontjáról, amit természetesen azonnal agyonfotózunk.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése
A túlterhelt motorok állták a sarat olykor szó szerint. A járatlan hegyi ösvények ámulatba ejtő környezetben várják az igazi kalandorokat


Túrák A Fekete-tenger megkerüléseZsifi motorja: Honda XL 1000 V Varadero 2005
  • Indulás előtt új gumit, fékbetéteket, teljes szervizt kapott.
  • A komplett túrafelszerelés, személyes holmik három kofferben és egy vízálló hengerzsákban kb. 60 kg pluszsúlyt jelentettek
  • Sem aszfalton, sem terepen nem okozott nehézséget a megpakolt motor vezetése
  • A fogyasztás 5–5,5 liter/100 km volt átlagosan
  • Az út során semmilyen probléma nem merült fel, csupán egy kipufogótömítés hallatta a hangját a túra vége felé, ami betudható a grúz, orosz, ukrán benzin minőségének
  • A gumi (Metzeler Tourance) nagyjából 40%-os állapotban volt az utazás végére
  • A 12 000-es ciklus miatt szervizelni nem kellett az út során

Zsifi: Az este remek hangulatban telik, gázégők tábortüze mellett sztorizgatunk. Nyugodt éjszaka után kihasználva a hajnali fényeket, fotózunk, megmászunk kisebb-nagyobb sziklákat, bekukkantunk a kőbe vájt házakba. Ebédhez készülődve belefutunk egy német motorosba, aki hasonló úton van, mint mi, csak ő négy hónapot szánt rá.

Túrák A Fekete-tenger megkerülése
Alkudni kötelező! Ez a török bazárok alapszabálya. A portéka viszont zsákbamacska

B. Jani: Törökország nagy ország igen változatos tájakkal, emberekkel. Ez a változatosság jellemző az úthálózatra is. Bayburt várost elhagyva északnak vettük az irányt, hogy Ofnál elérjük a tengerpartot. A két város közötti fő közlekedési útvonal hamar átváltozik aszfaltról murvára, majd murváról kövesre. Közben az út csak tekeredik felfelé a hegyen, ahol elhagyva a kétezer méteres magasságot, életem egyik legszebb panorámája tárul elém. Nem sokkal később elérjük a hóhatárt, ami a mi esetünkben a ködhatárt is jelenti. 2400 méteres tető után lefelé ereszkedünk a sűrű ködben. Aztán hirtelen kitisztul a levegő és az északi oldalon az előzőnél is szebb vidék tárult a szemünk elé. Kezd borongósabb lenni az idő, a kövek és a murva lefelé csúszós, az út keskeny és úgy néz ki, hamarosan sötétedik is. Egy lélekkel sem találkozunk útközben, a szürkület egyre erősebb. Megszűnik számomra az idő fogalma és csak gurulok lefelé, várva, hogy elérjünk végre egy települést. Óráknak tűnik, mire meglátjuk az első lakóházat.

Zsifi: Nem akarunk megállni, törünk a grúz határ felé, hogy mihamarabb érezhessük az ismeretlen világ illatát. Végül Rize városban egy motel pihenésünk színtere. A hetedik emelet ellenére nem élvezhetjük a kilátást, ugyanis szó szerint leszakad az ég. A felhők sírása kitart reggelig, így esőruhában csomagolunk. Útközben az egyik hegyoldal elborítja az utat. Izgatottan figyeljük, ahogyan a markoló eltakarítja az útakadályt, várhatóan a határátlépés komolyabb megterhelés lesz, mint az itteni várakozás. Megnyílik az út és mi felgyorsult szívveréssel csavarjuk rá a gázt, hiszen alig húsz kilométer a kalandok földjéig. A török–grúz határon hatalmas tömeg, végtelen kamionsor és szigorú őrség fogad.
Miként zajlik a határátlépés és milyen kalandos utat járunk be a túra további részén? Nos, erre a folytatásban adjuk meg a választ…
Folytatjuk

Címkék:  túra , fekete-tenger



FeR1
2011-01-09 13:49:01

Izgalmas lehetett, szép fotók! Köszönjük!

zsifiwonder
2011-01-09 12:22:41

Sziasztok!

Van még pár fotó itt: http://motorosturazas.hu/tkf-2010-a-fekete-tenger-megkerulese/
itt: http://motorosturazas.hu/tkf-2010-a-fekete-tenger-megkerulese/tkf-2010-lacika-szemevel/
illetve itt: http://motorosturazas.hu/tkf-2010-a-fekete-tenger-megkerulese/tkf-2010-peti-szemszogebol/

üdv Zsifi

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár