hirdetés
2010-06-07 , Írta: Werner Koch, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share

Mivel a súrlódás és a kopás a villaolajnak és ezáltal a csillapításnak is árt, ezért elengedhetetlen az olaj rendszeres cseréje. Ez a munka viszont csak gyakorlott szerelőknek ajánlható.

A villaszárak kiszerelése után következő további munkálatok jóval bonyolultabbak. Ezért azok, akik csak időnként nyúlnak szerszámmal a motorjukhoz, a teleszkópon elvégzendő karbantartási vagy szerelési feladatokat mindenképpen szakműhelyben végeztessék el!

Speciális szerszámok és jó adag szerelési gyakorlat hiányában inkább ne nyúljunk a villához!

Mindenekelőtt meg kell különböztetnünk két villatípust. A régebbi, a kilencvenes évek elején gyártott, egyszerű felépítésű motorok csillapítórendszere is egyszerű: a villarugókat a felső villadugó eltávolítása után ki lehet cserélni, és az olajcseréhez gyakran még egy kis leeresztőcsavart is találunk a mozgó cső alsó végén. Így tehát a villaszárakat ki sem kell szednünk a villahídból.

A villaolaj viszkozitása és mennyisége határozza meg a csillapítás és rugózás funkcióját

A korszerűbb, lengéscsillapító betéttel ellátott (úgynevezett patronos) villáknál viszont jóval nehezebb a dolgunk, mivel a csillapító betét (patron) és a rugó egy egységként van összecsavarozva a felső villadugóval. Azért, hogy ezt a rögzítést meg tudjuk oldani, az előfeszített rugót egy rugóösszehúzóval össze kell nyomnunk. Ez a speciális szerszám nélkülözhetetlen a munkához, ugyanis aki megpróbál szerelővassal és csavarhúzóval ellenállni a rugó erejének, az tönkreteszi a csillapítórudat és az előfeszítő mechanika érzékeny alumínium alkatrészeit. Rugóösszehúzó szerszámot néhány motorkerékpár-alkatrészbolt és természetesen a futómű-specialisták árusítanak.

A speciális rugóösszehúzó szerszámot helyezzük a távtartó hüvely furataihoz!

Mikor is kell cserélni a villaolajat? Sportos, különösen offroad használat esetén az első olajcserét 1000 kilométer megtétele után, a többit 3–5000 kilométerenként kell elvégezni. Hobbiversenyzőként használt utcai sportgépeknél elegendő szezononként egyszer cserélni az olajat, normál utcai használat mellett elég, ha 25–30 000 kilométerenként kedveskedünk a villának friss olajjal. Régebbi motoroknál, youngtimereknél vagy klasszikus gépeknél az olajat egy generáljavítás során érdemes cserélni.

A hüvely alatt helyezkedik el az az anya, amely lekontrázza a villadugót

Első lépésben fogjuk be a villaszárakat a tengely csatlakozásánál alumínium vagy műanyag védőpofákkal satuba! Figyelem: kizárólag a tengelyfuratra merőlegesen szorítsuk be! A még beépített állapotban meglazított villadugókat tekerjük ki, és a rugóösszehúzó szerszámot illesszük a távtartó cső oldalsó furataihoz! A rugó összenyomásakor jó, ha van egy segítőnk, hiszen a hüvely alatt van a csillapítórúd kontraanyája, amely lekontrázza a villadugót. Ha ezt megoldjuk, akkor a villadugót, majd az összes többi alkatrészt, tehát az alátéteket, nyomórudat és központosítókat is eltávolíthatjuk, de mindenképpen jegyezzük fel a sorrendjüket és helyzetüket. Végül húzzuk ki a rugót a villaszárból, és az összes többi alkatrésszel együtt helyezzük egy tiszta kendőre vagy az olajat jól bíró műanyag tálba!

Vegyük le a teljes villadugót a csillapítórúdról!

A régi olaj maradéktalan eltávolításához fordítsuk a csövet fejjel lefelé, és a csillapítórudat addig mozgassuk fel-le, míg már nem tapasztalunk hidraulikus ellenállást. Ezenkívül egy éjszakán át hagyjuk a villaszárat fejjel lefelé kicsöpögni, így biztosak lehetünk abban, hogy az elkoszolódott olaj, amely gyakran összegyűlik az alsó szelepnél, szintén kifolyt.

Ez után vegyük le az előfeszítő hüvelyt és a rugóösszehúzó szerszámot! Húzzuk ki a rugót egy kis darab meghajlított dróttal!

Óvatosan bánjunk a mosóbenzinnel vagy féktisztítóval való öblítéssel, mivel a visszamaradt szennyeződések elkeveredhetnek a friss olajjal. Ha valaki mégis ezt a módszert választja, akkor a tisztítás után mindenképpen fújja ki a villát nagy nyomású levegővel, majd két napon át hagyja egy meleg helyiségben kiszellőzni. Erős kopásnál és makacs olajiszapnál teljesen szét kell szednünk és meg kell tisztítanunk a villát. Ilyenkor általában a csúszócsapágy és a tömítőgyűrűk (szimeringek) is elkopnak.

Már a legkisebb szennyeződés is tönkreteheti a csillapítást.

Ha teljesen kiürült, akkor a villaszárat ismét rögzíthetjük a satuban, majd töltsük fel megfelelő viszkozitású olajjal (lásd kezelési kézikönyv), kb. 50 milliméterrel a benyomott álló cső pereme alattig. A rendszer légtelenítéséhez lassan mozgassuk a csillapítórudat fel-le teljes hosszában! Néhány csillapítórendszernél az olaj ilyenkor felül kifolyik a dugattyúrúdból, ezért csak lassan mozgassuk.

Ügyeljünk minden alkatrész beépítési helyzetére!

A légtelenítés előtt oldjuk meg a nyomófokozati csillapítás állítócsavarját, hogy a rudat kis ellenállással mozgathassuk. Ha a rendszerbe ezalatt levegő kerül, akkor öntsünk bele még egy kis olajat. Igazodjunk a kezelési könyvben megadott mennyiséghez! A tényleges töltési mennyiség ugyanakkor kizárólag az olajszinttől függ, amely meghatározza az olaj és az álló cső vége közötti légrést. Ezt a légrést a teljes légtelenítés után benyomott csillapítórúdnál és teljesen összenyomott állapotban mérjük meg! A légrésből meghatározhatjuk a rugóerőn felül ható progressziót. Egy nagy légrés (kb. 130 mm) kevés, egy kicsi (kb. 80 mm) nagy kiegészítő „rugóerőt” jelent.

Azért, hogy a megfelelő mértéket elérjük, az olajszintet tolómérővel vagy mélységmérővel mérjük meg! Ügyeljünk arra, hogy eközben a villaszár egyenesen álljon! A felesleges olaj kiszívásánál jó szolgálatot tehet egy fecskendőre rádugott benzincső vagy egy pumpa.

A teleszkópszimering szakszerű beillesztése is célszerszámot kíván

Progresszív rugók esetén a rugót a szűkülő menetekkel felfelé kell beszerelni. Ennek semmi köze a rugózáshoz, csak a rugózatlan tömeg csökkentését szolgálja. A rugók, tárcsák és rugóhüvely szerelése után csavarjuk rá a megtisztított villadugót a csillapítórúdra! Előtte viszont állítsuk be az állítócsavar klikkjeit vagy fordulatait! Ehhez a csavart az óramutató járásával ellenkező irányban csavarjuk ki, majd az ellenkező irányban állítsuk be a megfelelő számú klikket vagy teljes fordulatot! Ha ezt a lépést kihagyjuk, akkor szerelés utánra már nem marad elegendő klikk.

Töltsük fel friss olajjal, légtelenítsük a rendszert, majd egy fecskendővel állítsuk be az olajszintet!

Annak megakadályozására, hogy a csillapítórúd szerelés közben elmerüljön az olajban, a nyomófokozati csillapítást a villa lábánál teljesen zárjuk el! Ez után a villadugót csavarjuk rá a csillapítórúdra, míg az állítótű enyhe nyomással áll a helyén. Ebben a pozícióban húzzuk meg a kontraanyát, majd végül számoljuk meg a klikkeket/fordulatokat! Ne felejtsük el, hogy a villaszárak villahídba való helyes beépítése után a villadugókat meg kell húzni a csőben.

Végül ellenőrizzük a villa helyes működését! Nézzük meg a maximális és minimális csillapítási erő beállítását! A villaszárakban mért csillapítóerő összehangolása is lehetőséget ad a működés ellenőrzésére. Végül állítsuk be a csillapítás és a rugófeszítés eredeti értékeit!

Címkék:  műhely , teleszkóp , olajcsere



xantia
2010-08-15 08:41:46

ja-ja, célszerszám csavarhúzó,kalapács :-))

fpzn83
2010-06-18 23:23:06

Hát nemtom, de sztem nem olyan nagy szám, cseréltem már én is. Kell egy rajz és kész.

freazer
2010-06-15 18:56:38

cikk ide cikk oda ezt azért inkább szakemberre bizom

benzinveru.blog.hu
2010-06-08 18:45:27

Szerencsére elég jóban vagyunk, de remélem, hogy menni fog.

hangszoro
2010-06-08 12:55:49

És ráadásul gondolatban hozzáteszi, hogy "akármennyi is lesz a vége, de szer kettő".

dragboyz86
2010-06-08 08:11:42

Az a legjobb mikor a szerelőhöz már úgy viszed, hogy szétkaptad, de mégse birod megcsinálni...Az az arc amit az vág olyankor hát.....

hangszoro
2010-06-07 21:23:23

Az jó, ha van egy bármikor leakasztható szerelő, aki ráadásul házhoz is megy! Nem tudom hozzá mernék -e otthon fogni....de tudom! Nem.

benzinveru.blog.hu
2010-06-07 19:31:04

Jókor jön a cikk, nemsokára szeretném az olajcserét megejteni a villákban. Mondjuk nekem 91-es a moci, de állítható az előfeszítés. Ahogy a robbantott ábrákat néztem, azért talán elboldogulok vele, ha meg megakadok, hívom a szerelőmet.

FeR1
2010-06-07 17:17:11

Olyan jó, hogy egy ilyen cikk után még bénábbnak érzem magamat a motorokhoz

dragboyz86
2010-06-07 14:41:43

"A teleszkópszimering szakszerű beillesztése is célszerszámot kíván" ----- Kalapács

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár