hirdetés
2010-04-23 , Írta: Werner Koch, Képek: Schermer, Koch
Bookmark and Share

Már nem tökéletes a szimering? Cserélni kell a villaolajat vagy a rugókat? Esetleg a csillapításon szeretnénk javítani? Bármilyen munkát kelljen is elvégeznünk rajtuk, eláruljuk, hogyan lehet a villaszárakat gyorsan ki- és helyesen visszaszerelni.

Bármilyen okból kelljen is kiszerelnünk a villaszárakat, a procedúra nem is olyan egyszerű. Kezdődik azzal, hogy teljesen tehermentesítenünk kell a motorkerékpár elejét. Ezt vagy szerelőállvánnyal tehetjük meg, amely az alsó villahidat támasztja meg, vagy valamiféle felfüggesztéssel, amelyet egy megbízható tartóelemhez tudunk rögzíteni a műhelyben. Mindenképpen kerüljük az oldaltámaszra húzott és bizonytalan, billegő „harmadik lábbal” megtámasztott megoldásokat. Hiszen akinek emiatt törik össze a motorja, az igencsak átkozódni fog.

Papír, ceruza és tolómérő – mindent pontosan le kell mérnünk és fel kell jegyeznünk, mielőtt késő lenne!

A motor elejének tehermentesítése történhet gurtnival vagy kimondottan erre a célre készített emelő állvánnyal

1. Mindenekelőtt vegyük ki az első kereket a féknyergekkel és a sárvédővel együtt! A féket ne hagyjuk a vezetéken lógni, dróttal erősítsük az alsó villahídhoz!

2. Mielőtt a villaszárakat kihúznánk a hídból, igyekezzünk nagyon pontosan megjegyezni a bovdenek, csövek és elektromos vezetékek helyzetét, sőt, még jobban járunk, ha gyorsan leskicceljük. Semmi sem bosszantóbb ugyanis annál, mint ha szerelés után kell javítgatnunk a helytelenül visszarakott vagy megtört gázbovdent. A villa kiemelése előtt írjuk fel a rugó-előfeszítés és a csillapítás állítócsavarjának beállításait is!

3. Sportmotoroknál nagyon fontos, hogy lemérjük és feljegyezzük, a villaszár mennyire nyúlik túl a hídon (lásd a nagy képet). Ez a túlnyúlás befolyásolja a kormánygeometriát és ezáltal a motor menettulajdonságait. Egy nagyobb mértékben bedugott villa csökkenti az utánfutást és növeli a villaszöget, így jobb lesz a motor manőverezőképessége, fordított esetben javul a menetstabilitás.

4. A szerelés lépései megegyeznek a fordított villánál és a teleszkópvillánál, utóbbi esetében egyszerűbb a szorítócsavarok meghúzása az alsó villahídnál.

5. Mivel a villa szerelési munkáinál a felső villadugót mindig el kell távolítani, ezért ezeket már a kivétel előtt lazítsuk meg. Először a felső villahíd csavarjait oldjuk meg, csak ez után csavarjuk ki a villadugót! Ellenkező esetben a cső belső menete feszülni fog, és csak nagy erővel tudjuk kioldani a villadugót.



6. Mivel az általában eloxált hatlapfejű csavar felülete megsérülhet, ezért ajánlott egy réteg vastag textil ragasztószalaggal védeni, és jó, ha a hatlapfejű dió lekerekített.



7. Azért, hogy a villaszárak csúszócsapágyai és súrlódó felületei a munka végeztével eredeti helyzetükbe kerüljenek vissza, alkoholos filctollal jelöljük meg a villaszárak szerelési irányát!



8. Ezt a lépést kihagyhatjuk, ha a felső villadugók amúgy is csak egyféle helyzetet tesznek lehetővé (például excentrikus légtelenítőcsavarnál).

Minden csavart kicsavartunk, mégsem mozdul semmi. Amikor a kötések oldhatatlannak tűnnek.

9. Kétfordulásnyit csavarjuk ki az alsó villahíd szorítócsavarjait és az előzőleg megtisztított villaszárat kis forgató mozdulatokkal húzzuk ki lefelé! Nem megy? A bilincs túl szoros, vagy a felület enyhén korrodálódott. Gyakran már egy enyhe nyomás is elegendő a megoldott szorítócsavarok fején ahhoz, hogy megtörjük a korrodálódott réteget vagy a felületek közt fellépett feszültséget. Ha így sem megy, akkor úgy tudunk segíteni a dolgon, ha egy minél vastagabb élű csavarhúzóval óvatosan szétfeszegetjük a szorítóbilincset. Figyelem, a csavarhúzót semmiképpen ne üssük be kalapáccsal a résbe, mert a teleszkópszáron olyan sérülést okozhatunk, amelyet már nem lehet helyrehozni.



10. Ez után megjavíttathatjuk a kihúzott villaszárat. Ezeket a szerelési vagy átépítési munkákat mindenképpen szakműhelyben vagy futómű-specialistánál végeztessük. Házilag legfeljebb a rugók kicserélése és a villaolaj cseréje megengedett.

11. Itt és most csak arra térünk ki, hogy a megjavított villaszárakat hogyan kell ismét szakszerűen visszaszerelni. Alapjában véve csak az előbb leírt lépéseket kell követnünk fordított sorrendben, néhány dologra viszont ügyelnünk kell.

12. Beszerelés előtt a villaszárakat a szorítás helyén féktisztítóval zsírozzuk be. Így garantáljuk, hogy a szorítás hatékony lesz, és nem fordul el. Figyeljünk arra, hogy az alkoholos filctollal felvitt irányjelzést ne töröljük le!

13. A villaszáraknak minden feszültségtől mentesen kell belecsúszniuk a felső villahíd furataiba. Ha nem így van, akkor lehet, hogy a villaszárak vagy a villahidak megvetemedtek.

Csak az dolgozzon nyomatékkulcs nélkül, aki a kisujjában érzi a nyomatékot!

14. Miután ellenőriztük, hogy a villaszárak az előzőleg felírt mértékben állnak ki a villahídból, négy lépésben meghúzhatjuk az alsó villahíd csavarjait nyomatékkulccsal.



15. Például: első lépésben 5 Nm-t, a másodikban 10 Nm-t, a harmadikban 15 Nm-t húzzunk rajtuk, majd végül a negyedik lépésben érjük el a megadott 18 Nm nyomatékot! Hogy miért? Sok fordított villánál a csúszóperselyek az alsó villahíd körül helyezkednek el, amelyek túl nagy nyomaték esetén oválisan elgörbíthetik a villaszárat és ezáltal módosíthatják a csapágy helyzetét. Az eredmény: rossz csillapítás és nagymértékű kopás.

16. Ha hiányzik a nyomatékra vonatkozó adat, akkor a fordított villákra általában 18–20 Nm érvényes az alsó és 22–25 Nm a felső villahíd szorítócsavarjainál.

17. Ha a villaszárakat, az első kereket és a fékeket is visszaszereltük, akkor még egyszer ellenőrizzük az összes csavarkötést (az alsó villahíd kivételével), és húzzuk meg őket! Egy lazán felejtett kormánynak vagy féknek fatális következményei lehetnek…

Következő cikkünk témája: teleszkópolaj-csere

Címkék:  műhely , szerelés , teleszkóp



plausin
2011-01-05 13:30:49

Én saját magam szedtem ki a villákat és az alsó és felső villahídat, mert a borulásom után elgörbült. Nem annyira bonyolult mint amennyire tűnik. Nem vagyok szerelő de azért van egy kis szerelési tapasztalatom, otthon a garázsban. Én is megjelöltem, hogyan állt a villa, de javítás alatt eltünt. Aztán ahogyan koszos bogaras volt úgy tudtam, hogy nagyjából hogyan állt, de elvieg mindegy. Azt hogy mennyire áll ki a felső villahídtól azt emlékezetből csináltam. Az villahídak csavarjainak meghúzásánál érzésre húztam, nem húztam agyon, ameddig bírtam és még egy kicsit, nincs nyomatékkulcsom. Tavasszal kiderül, hogy hogy sikerült Gixxi 600 K8

FeR1
2010-04-23 16:41:49

Na, ezért nem nyúlok inkább hozzá, mert még nagyobb bajt csinálnék a meglévőnél. Amúgy jó cikk, megerősített abban, hogy a szerelő nem véletlenül szerelő és nem viccből tanult évekig.

hangszoro
2010-04-23 13:45:55

Nos, aki ilyen jellegű szerelésre adja a fejét, az ne sajnálja a nyomatékkulcsra valót. Ám ha rászán egy (nem is olyan kevés!) időt, be lehet gyakorolni valóban. Egy időben a munkahelyemen szakadófejes csavarokkal dolgoztunk (pont az ilyen "ne húzd meg agyig kiküszöbölése végett"), egy idő után kézzel is ment helyesen, leellenőriztük, nem rontottunk egyszer sem.
Gyakorlás a tudás anyja.....az a jó édes!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár