hirdetés
2010-06-04 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share

Január 1. óta a közúti közlekedésben egy tiltott dologgal kevesebb, – legalábbis ami a motorosokat illeti – a kérdés csak az, hogy az ebből származó előny kellően kompenzálni fogja-e az esetleges hátrányokat, és hogy ennek köszönhetően a közlekedési konfliktusok száma nőni vagy csökkenni fog.

Mottó:Mindig is a diákok ismerték legjobban a tiltott dolgok vonzerejét. Azok, akik „bejáratosak voltak az iskolaépület padlásterébe. Sokszor osontak oda fel, mert ott ritkábban fordultak elő tanárok, rengeteg mindenféle érdekesség hevert szerteszét, jól lehetett fönn diskurálni, zenélni, focizni, a teraszról az utcára köpködni, de mindekelőtt azért szerettek ehelyütt tartózkodni, mert szigorúan tilos volt.” (Bächer Iván: Intőkönyv)

Úgy vélem, önmagában a tilalom megszűnése a békés egymás mellett élés szempontjából kevéssé értékelhető, a lényeg a tényleges gyakorlaton múlik. Arról pedig mindezidáig még keveset tudunk. Vannak ráadásul olyan összefüggések is, amelyek a maguk elméleti síkján már most világosan kirajzolódnak, de a bennük rejlő esetleges problémákra a megoldás még senki fejében sem született meg. Többek között ilyen kérdéseket is felvetünk majd a későbbiekben. Tudom, sokszor, sokan megfogalmazták már, mégis leírom én is, mert őszintén egyetértek vele: Az új lehetőség egyaránt segítheti a kétkerekűek vezetőit a járműveikben rejlő előnyök kihasználásában, enyhítve a nagyvárosokra jellemző, kényszerű „üresjáratokat”, ugyanakkor válhat eddig nem ismert konfliktusok forrásává. A vízválasztó a két lehetőség között abban áll, hogy az autóbusz sáv használatának újdonsült jogosultjai készek-e betartani minden létező közlekedési szabályt, amely az új lehetőség kapcsán felmerül. Ne felejtsük el: A cikksorozatunkban nevesített KRESZ szabályoknak (is) az ad különös nyomatékot, hogy azok megsértése egyrészt veszélyezteti a motorosok (és más közlekedők) testi épségét, másrészt azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a kétkerekűek vezetői egyszercsak szabálysértési- vagy büntetőeljárás érintettjévé vállhatnak.



A legutóbbi cikket a sebességgel kapcsolatos fejtegetésekkel fejeztük be. Most itt is folytatjuk. Ha az adott útszakaszon 50 km/h-s sebességhatár van érvényben, a motorkerékpárok vezetői az autóbusz forgalmi sávot nem használhatják arra, hogy az előttük, a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, 50 km/h-s sebességgel haladó járműveket megelőzzék, mert ehhez 50 km/h-s sebességnél nagyobb sebességre kellene gyorsulniuk. Ha valaki folyamatosan az autóbusz forgalmi sávban halad, és nagyobb sebessége folytán lehagyja a többi sávban közlekedő járművet, az nem minősül előzésnek, de a sebességkorlátozás ilyenkor is érvényes. (Ne felejtsük el, hogy ha a jármű vezetője azzal okoz közúti balesetet, hogy a megengedett legmagasabb sebességet túllépte, és a megengedett sebesség mellett a baleset bizonyíthatóan nem következett volna be, akkor az adott járművezető a balesetért felelőssé válhat!) Továbbra is érvényes ezen kívül az ún. relatív gyorshajtás tilalma: Járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni, figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra. Kevesen vannak tudatában, holott a KRESZ előírja, hogy ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni. Ez a szabály a járműoszlopra jellemző sebességtől függetlenül érvényes. A gyorsabb előrejutás érdekében tehát a sávváltás ezesetben még akkor sem megengedett, ha az előzés érdekében nincs szükség 50 km/h-s sebességnél nagyobb sebességre. A KRESZ szerint, ha a „Sebességkorlátozás” jelzőtábla lakott területen 50 km/h-nál, lakott területen kívül 90 km/h-nál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni. Nagyobb sebességet még – esetleg az autóbusz forgalmi sávba való áttéréssel végrehajtott – előzés érdekében sem lehet alkalmazni.



Részben a sebességgel összefüggő probléma, amellyel a Motorrevü egy korábbi számában már foglalkoztunk, és most az autóbusz forgalmi sáv használatával összefüggésben is felmerül: a gyorsabb előrehaladás lehetősége nem szabad, hogy elfeledtesse a motorosokkal azt a szabályt, amely szerint a kijelölt gyalogos átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is lehessen állni. Az, aki az autóbusz forgalmi sávban haladva más – vele párhuzamosan közlekedő járművek mellett – elhalad, (amit értelemszerűen a relatíve nagyobb sebesség tesz lehetővé) miközben kijelölt gyalogos átkelőhelyhez közeledik, olyan veszélybe sodorja a gyalogosokat, (sőt, adott esetben önmagát is), amely veszély elhárítására aztán többnyire senkinek nincs lehetősége.

És végül még egy gondolat a sebességgel kapcsolatban: Olyan utakon, ahol a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestről balra nagy ívben kanyarodás besoroló sáv segítségével hajtható végre, és forgalomirányító fényjelző készülék nincs, a szemből érkező, de a kanyarodóhoz közelebb eső sávokban közlekedő járművek által takart jármű észlelése nehézkes. Tipikusan ilyen a szemből, az úttest jobb oldalán elhelyezkedő autóbusz forgalmi sávban haladó motoros. Ilyenkor a kanyarodó (nem egy nyomon haladó) jármű vezetője – feltéve, hogy a hozzá közelebb eső sávokban a forgalom megáll, és a kanyarodás megkezdhető – sokszor csak akkor tud az autóbusz sávban haladó más járművekről meggyőződni, ha valamennyire behalad az autóbuszsáv területére. Az itt eltúlzottan nagy sebességgel érkező motoros azonban – éppen sebessége – miatt nehezen észlelhető, és ráadásul amikor a motoros észreveszi a veszélyhelyzetet, a sebesség miatt már nincs abban a helyzetben, hogy azt elhárítsa...


Címkék:  balesetmegelőzés , kresz 2010 , kresz



Fullmoon
2010-06-18 14:26:53

Sajna a kereskedelmi TV-ben csak a balesetek lesznek benne mert az a szenzáció, nem pedig az ha eltelne 1 olyan hét amikor nem hal meg 1 motoros sem. A cikk nagyon tetszett, csak így tovább, remélem még sok ilyet tudunk majd olvasni a jövőben!

freazer
2010-06-15 18:59:41

remélem ezt a sorozatott nem szakítja meg a REVÜ ha máshol nem itt online
meg lehetne néha foglakozni a szomszédos országok KRESZ szabályaival mert gondolom ott is vannak trükkök és buktatok. sok hasznosat meg lehetne tudni róla

bakoszilard
2010-06-04 23:19:51

Ez nagyon tetszett, le a kalappal. Most már sokkal tisztább egy-két dolog, bár idén lett jogsim.
Köszönöm szépen

FeR1
2010-06-04 22:57:46

Jól érthető, alapos munka, mint mindig. Ilyennek kéne szólnia inkább a tvben, mint a maunikának meg a barátjózsinak. Akaratlanul is ragadna az emberekre valami más is a hülyeségen kívül. Úgy van, ahogy az előttem szólók mondták, sajnos csak olyanokhoz jut el így, akik amúgy is nagyjából tisztában vannak ezekkel a dolgokkal.

dragboyz86
2010-06-04 15:27:22

Egyetértek! A publikálással vannak gondok, és ha többen fognak a változásokról tudni, többen oda is tudnak figyelni. Dehát a kressz ugye senkit sem érdekel a szabadidejáben

hangszoro
2010-06-04 14:02:41

Tisztelt Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna!

Mindig szívesen olvasom írásait, mert a végletekig alapos, érthető és az én majdnem mechanikus agyammal is felfogható. Köszönöm.
Örömöm úgy lenne teljes, ha Ön szavai a kereskedelmi televízió csatornákon is visszaköszönnének, valami "frenetikus" adást megszakítva, figyelemfelkeltési célzattal. . . hogy ne csak az tudjon róla, aki utánajár, meg amúgy is foglalkozik a dologgal, hanem az is, aki minden két hétben egyszer veszi elő a kocsiját / motorját bevásárlás alkalmával. Mert ha már megtörtént a baj, hiába mondja bárki, hogy "...de hát nem tudtam...", az egyrészt a felelősségre vonás alól nem mentesít, az esetleges sérült(ek)nek meg nem fáj kevésbé, s a jármű(vek) sem gyógyul(nak) meg maguktól, csak mert valaki "nem tudta", s ezért nem figyelt oda (is), ahova kell (ett volna).

Kézcsókom.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár