hirdetés
2010-07-19 , Írta: Werner Koch
Bookmark and Share

A kormánycsapágy beállításának és állapotának bármilyen típusú motorkerékpárnál rendkívül nagy hatása van a kormányzási és menettulajdonságokra. Egy hibás beállítás ugyanis gyorsan véget vethet a kanyargásnak.

Az alsó kormánycsapágynak nincs könnyű dolga: fékezéskor a villa emelőkarján keresztül akár 1 tonna is nehezedhet rá, minden kátyú kíméletlenül meggyötri a kis hengergörgőket. Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a csapágyak gyakran már 20 000 km megtétele után használhatatlanná válnak. Ebben az esetben mindenképpen ki kell őket cserélni, hiszen csak egy tökéletesen könnyedén járó, súrlódásmentes csapágy garantálhatja a semleges kormányzási viselkedést. Ha a golyós vagy kúpgörgős csapágy mozgó alkatrészei bemaródtak a csapágyhéj felületébe, akkor egyenesen haladva a kormány könnyen beakadhat, és nem lehet onnan kimozdítani. Ez a kilendülés viszont döntő fontosságú lenne.

Kormánycsapágy vizsgálata és beállítása

A kormány minden kanyarban az ív belseje felé fordul. Míg a városban való manőverezgetésnél ez a szög a teljes elfordíthatósági tartományt igénybe veszi, addig nagyobb tempónál és jobban bedöntött helyzetben már csak egy-két foknyi. Ez a kormányvégnél mérve fokonként 6 milliméteres elfordulást jelent. Pontosan ebben a kis tartományban kell a kormányzásnak rendkívül érzékenynek és ellenállásmentesnek lennie.

Ha a bemaródott vagy túlságosan feszesen beállított hengergörgők szorulnak, akkor a pilótának kanyarban állandó korrigálással kell a motort íven tartania, ami ingatag, bizonytalan menettulajdonságokhoz vezet. Mivel a kopás lassan alakul ki, ezért a pilóta az egyre romló kormányzási tulajdonságokat gyakran nem is veszi észre, és egyszer csak azon kapja magát, hogy még egy jól ismert útszakaszon is nehezen találja el a helyes ívet.

Egyszerre kétségbeejtőnek találja járművezetői képességeit? Akkor mindenekelőtt ellenőrizze a kormánycsapágyat.

A kopott vagy rosszul beállított csapágy további jele lehet, ha lassú haladásnál a motor úgy billeg, mintha a kormánylengés-csillapító túl feszesre lenne állítva, vagy ha elengedett kézzel gurulunk, akkor a pilótának akrobatikus mozdulatokkal, felsőtestével kell kiegyensúlyoznia a gépet. Ha a kormánycsapágynak túl nagy a holtjátéka, akkor általában felerősödnek a motor vibrációi a kormányon, ezenkívül a nyomstabilitás is romlik. A rettegett kormánycsapkodás, más néven kickback is korábban és nagyobb mértékben bekövetkezhet a csapágy csökkent súrlódása miatt. A hengergörgők és a csapágyhéj nagyobb mértékben kopik, mivel jobban ki van téve az ütéseknek és vibrációknak.

A vizsgálatot álló helyzetben, tehermentesített első keréknél végezzük. Ehhez a motort állítsuk oldaltámaszra, és óvatosan húzzuk tovább rajta. Két ujjunkkal, finom mozdulatokkal egyenes állásból kb. 30 mm-re mozgassuk meg a kormányt balra és jobbra. Ha picit is akadozik, akkor a csapágyakat ki kell cserélni.

nem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállításanem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállítása

Ha a kormány csak érezhető ellenállással fordítható el, és nem fordul magától oldalra, akkor a csapágy túl feszes, meg kell növelni a holtjátékát. Ennél a vizsgálatnál ügyeljünk arra, hogy feszülő kábelek vagy bowdenek ne akadályozzák a kormány szabad mozgását.

A kormánylengés-csillapítóval ellátott motoroknál a vizsgálathoz ki kell iktatnunk azt. Figyelem: így soha ne motorozzunk, a blokkolt kormány miatt hatalmas esés lehet belőle!

A túlságosan lazán beállított csapágy-holtjátékot úgy állapíthatjuk meg, ha a motort behúzott első fékkel erősen megtolva összenyomjuk a villát. Ha enyhe kattogást hallunk vagy érzünk, akkor hüvelykujjunkat tegyük a felső csapágyra úgy, hogy a hirtelen mozdulatnál a kormánynyak és a villaszár/állítóanyák közti esetleges holtjátékot megérezzük. Figyelem: az úszóágyazású féktárcsák vagy fékbetétek is okozhatnak kattogó zajt.

Ha a csapágyat be kell állítanunk, akkor ajánlatos szétszedni a felső villahidat, és alaposan szemügyre venni a dolgot. Ideiglenes útközbeni megoldás lehet, ha a hornyolt anyát még felszerelt állapotban lévő, de megoldott villahídnál és központi anyánál állítjuk be. Ehhez egy keskeny szerszámra vagy tüskére lesz szükségünk, amellyel a kontrázott hornyolt anyát enyhe kalapácsütésekkel a megfelelő irányba fordítjuk. A kormánynyakon végzett bármiféle munkánál takarjuk le a tankot egy vastag textilanyaggal vagy gumilappal, nehogy behorpasszuk vagy megkarcoljuk.

Kormánycsapágy vizsgálata és beállítása

Tehermentesített első keréknél távolítsuk el a kormánytengelynél lévő felső központi anyát, oldjuk meg a villahíd szorítócsavarját, majd a villahidat egyenletesen húzzuk le felfelé.

Kormánycsapágy vizsgálata és beállítása

A kontrázott hornyolt anya és a tömítőgyűrű alatt vannak a csapágyak, amelyek külső gyűrűjét vizsgáljuk meg, hogy eléggé be van-e zsírozva, illetve hogy esetleg sérült, kitört-e. Ha nem találunk semmit, akkor tisztítsuk meg az alkatrészeket, és újrazsírozva helyezzük vissza őket. A tömítőgyűrűt is zsírozzuk be, hogy a tömítő alkatrészek a lehető legkevésbé súrlódjanak, és védettebbek legyenek por és víz ellen.

nem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállítása

Összeszerelés után az alsó hornyolt anyát 10 newtonméter nyomatékkal a csapágy ellenében húzzuk meg, hogy feszesen bele tudjuk nyomni a helyére. Ezután az állítóanyát óvatosan egyhatod fordulásig ismét nyissuk meg, és körmös kulccsal kontrázzuk le.

nem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállítása

A Yamaha egyes modelljeinél a hornyolt anyák közé egy gumigyűrűt helyeznek, amelynek az anya nekifeszül, és egy lemezfül biztosítja. A megoldás vitatott, mivel a hornyolt anya terhelés alatt nekifeszül a gumigyűrűnek, és így megnő a holtjáték.

Ha lekontráztuk az anyákat, akkor vizsgáljuk meg a holtjátékot, és ha szükséges, állítsunk utána. Nem szabad, hogy holtjátéka legyen, de könnyen kell járnia.

A kormánycsapágy megfelelő holtjátékát még a szakemberek is gyakran csak többszöri nekifutásra tudják finoman beállítani.

Ha visszaszereltük a villahidat és a szorítócsavarokat is meghúztuk, akkor ismét ellenőrizzük a holtjátékot, mivel a hornyolt anyák a központi anya nagy nyomatéka alatt bemaródhatnak. Menjünk a motorral egy próbakört, és tíz-tizenötször fékezzünk keményen, majd ismét vizsgáljuk meg a holtjátékot, és hogy könnyen jár-e. Ha minden megfelelő, akkor nyugodtan mehetünk és élvezhetjük a kanyarokat.

Címkék:  műhely , kormánycsapágy



dragboyz86
2010-07-21 20:56:10

ugy ugy kedves kolléga.... Hidegvágó, azt összeütni

hangszoro
2010-07-21 12:58:57

Oda kell hegeszteni, akko' nem lötyög. . . . .

dragboyz86
2010-07-20 18:10:07

"A kormánycsapágy megfelelő holtjátékát még a szakemberek is gyakran csak többszöri nekifutásra tudják finoman beállítani."

Ez nem igaz
Mi így szoktuk: Így jó lesz? Na még egyett oszt jóóvan...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár