hirdetés
2009-01-22 , Írta: Égő Katalin
Bookmark and Share

    Gulyás Kis Zoltán nem fenegyerek, aki csak a veszélyt keresi. Profi kaszkadőr, kizárólag olyan mutatványokat vállal be, amit előzőleg végiggondolt, lemodellezett és biztonságosan végre tud hajtani. Első filmje, „A 80 huszár” forgatásán még csak 15 éves volt. A fiatal srác a kaszkadőrélet romantikájába azonnal beleszeretett, mára 130 film (magyar és nemzetközi) közreműködőjeként a kaszkadőrvilág elitjébe tartozik. Lovas kaszkadőrként kezdte, mostanra a szakma szinte minden területén bizonyított, borzalmas mélységekben zuhan, lángoló testtel rohan, vízbe ugrik, karambolozik, és mindenféle autós-motoros trükköt hajt végre, amit a megrendelő kíván.

    A szédületes mutatványok sorát legutóbb egy újabb Guiness rekorddal színesítette, rámpáról rámpára végzett motoros távolugrása közben Veres Zoltán műrepülő Európa bajnok átrepült alatta 200 km/h-s sebességgel. A két jármű között a levegőben 2,4 m távolság volt, a repülőgép 2 méterrel a föld felett repült át a motorkerékpár alatt.


Átalakítottátok a motorkerékpárt?
Egy teljesen gyári Yamaha YZ250F krosszgéppel ugrottam. Barátom és edzőm, Kökényesi György tanácsára választottam a 250-es gépet, aki mind a felkészülés során, mind a rekordkísérlet alatt nagy segítségemre volt.

Milyen előkészületekre volt szükség? Elméletben megterveztétek a produkciót, számításokat végeztetek, vagy a többszöri kísérletezésben bíztatok?
A helyszínen találtunk ki mindent. Veres Zolinak 15 méter fesztávra volt szüksége a két rámpa között. Mi 18 méterre raktuk őket, ebben benne volt a biztonsági tartalék. Durván 6 méter magasak voltak, Zoli a 6,75 méter Tisza híd alatt fejjel lefelé is átrepül, így ezzel biztos nem lehetett gond. Én 7-8 méter magasakat ugrottam ezeken a rámpákon. A próbák kedvéért kihúztunk egy szalagot, az alatt repült Zoli, felette ugrottam én, hogy kettőnk között a másfél méter mindig biztosan meglegyen. A feladat nehézségét az jelentette, hogy a motor épp a repülő felett ugorjon át, ami a két jármű közötti jelentős sebességkülönbség miatt nem egyszerű feladat. A próbaugrásokból nagy átlagot vettünk. Nekem 11-12 mp-ig tartott, míg a csúcspontra értem. Zoli ezek alapján kezdett visszaszámlálni.

Az időzítés itt nagyon fontos szerepet játszott. Hogyan kommunikáltatok egymással?
A sisakomba ezúttal nem építettünk be semmit, földi segítőnk kézjelére indultam, akinek Zoli rádión adott utasítást. Persze lehetett volna ezt kicsit profibban is megoldani, ha jobban rákészülünk, akár lézerkapu segítségével, de végül működött így is. Először túlrepült Zoli, másodjára én rugaszkodtam el későn, de harmadik próbálkozásra minden összejött.

Hogyan történt a rekord hitelesítése?
A Guinnes világrekordok képviseletében Bánfi Andrea érkezett Angliából, hogy hitelesítse a rekordkísérletet, aki történetesen magyar származású. Nagyon idegesített, hogy a pénteki kísérletünk a nagy szél miatt kudarcba fulladt, hiszen direkt miattunk utazott ide. Tudtam, hogy hétfőn utazik vissza, ezért vasárnap reggel már úgy keltem, hogy ma mindenképpen meg kell csinálnunk. Vasárnap is egész nap fújt, ami nem is a repülőnek, sokkal inkább nekem volt baj. Az érkező rámpa 5 méter széles volt, az elrugaszkodástól érkezésig kb. 25 métert szálltam a levegőben, ezalatt a széllökés tolhat rajtam annyit, hogy a rámpa mellé érkezek. 18:50-kor szinte varázsütésre állt el a szél, de nagyon kevés időnk maradt sötétedésig, hogy felvétel is készülhessen a rekordról. Lényegében szerencsénk volt, hogy mindjárt a harmadikra összejött.

És amikor megvolt…?
Nagyon jó érzés volt, hogy sikerült. Elégtétel a két évvel ezelőtti kudarcra, amikor baleset miatt meghiúsult az egész. Akkor a fogadó rámpa nem bírta el a rá érkező motort, és pár ugrási kísérlet után beszakadt, 12 bordám és 4 csigolyám tört. Nehéz elmondani, mit éreztem most, amikor bummm, elugrottam és styúú elhúzott alattam a repülő. Jó érzés volt, tényleg… Persze azonnal indult az agyalás is, hogy mindezt hogyan lehetne túlszárnyalni. A 2009-es terv a hármas légi kereszteződés, azaz autó bevonásával egyszerre három jármű lenne a levegőben, természetesen egy időben egymás alatt.




Motoros távolugrás

Az ember örök vágya a repülés. A szárnyaláshoz minden eszközt megragad, nem kivétel ez alól a motorkerékpár sem. A motoros távolugrás ősatyjaként is emlegetett amerikai fenomén, Evel Knievel a 60-as években vált világhírűvé extrém motoros ugrásai révén. Azóta a motoros távolugrás külön sportág lett, temérdek (több mint 30) különböző kategóriája létezik annak függvényében, hogy miről mire ugranak, illetve mit ugranak át a motorosok.
A rámpáról rámpára ugrás jelenlegi világrekordere az ausztrál Robbie Maddison, aki 2008 január másodikán állította fel az új, 322 láb és 7,5 hüvelyk (98,34 méter) csúcsot.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár