hirdetés
2005-02-02 , Írta: Horst Rösler, Képek: Horst Rösler
Bookmark and Share

…ez a téma, a világ leggyorsabb motorosai között a sós síkságon, ahol rekordokat állítanak fel. A Bonville sóstón először találkoztak kizárólag kétkerekű sebességőrültek, és egy hajszál híján új abszolút világrekord született.




A győzelem és vereség közti választás néha csak a másodperc törtrészén múlik, és 500 km/óra sebességnél egy ilyen döntéstől élet és halál függhet. Kb. 140 m/sec sebességnél a jármű szeli a levegőt, mely ekkora gyorsaságnál majdnem úgy viselkedik, mint a folyadék. 16 km hosszú az a nyomvonal, ahol a legjobbak felgyorsulnak nulláról több mint 500 km/órára. És az első kizárólag motoroknak megtartott sebességi találkozó utolsó napján a motoros világ mindössze egy gombnyomásra volt az új abszolút világrekordtól, de ez a gombnyomás az ejtőernyő kiengedése lett…

Az év nagy részében a Utah állambeli szeles és üres Sós síkság lakatlan és mentes minden élettől. Nem beszélve arról, hogy a terep nagy része víz alatt lehet és veszélyesen lágy. Miért pont az esemény előtt egy héttel kellett esnie, morgott sok versenyző a pocsolyákban. Hétfő késő délután volt, mikor az első versenyző a tóra gurult, mely méltó volt nevéhez, különösen a pálya tekintetében, mely teljesen vizesnek látszott. De a sok rosszban volt valami jó is. A kipufogó-gyártó és rekordvadász Dennis Manning elkészített egy saját 16 km-es sóból kivágott nyomvonalat, és ide hívta meg sebességlázas kétkerekű cimboráit. „A motoroknak más szükségletei vannak, mint a Hot-Rodoknak vagy az autóknak, és teljesen más időbeosztásra is van szükség,” magyarázza Dennis Manning, „az idő megérett egy ilyen rendezvényre és a versenyzők száma is bizonyítja ezt.”



Mégis, a biztonság volt a fő szabály. És Dennis Manning tökéletes módon biztosította annak a lehetőségét is, hogy AZT a csúcsot megdöntsék ezen a héten. Az AMA és a FIM képviselői minden eredményt dokumentálnak, és újabb csúcsok felállítására néhány új kategóriát vezettek be. Még az AMA is valahogy elvesztette az összes régi LSR (Land Speed Record) adatot... Ráadásként Dennis Manning kitalálta a saját osztályát, mely szintén bekerülhet a rekordok könyvébe, tréfásan a McGyver néven. Szembe állította a mért sebességet a motor köbcentijével! (kmh/óra/ccm)

De a földi sebesség rekordok történelemének rajongói valódi rekordmúzeumot is láthattak. A jelenlegi csúcsot Dave Campos állította fel egy dupla Harley-motoros Streamlinerrel, 1990. Július 14-én (518.2 km/órával), és ezt itt ugyanúgy kiállították, mint az 1956-os Mangham-Wilson-Allen Triumph Streamlinert, ami új életre kelt szomorú végzetéből mely a birminghami Nemzeti Motor Múzeum lángjaiban érte utol, az évfordulós ünnepségen jobb kondícióban állították helyre, és legnagyobb sikerének helyén mutatkozott be. 1956. szeptember 6-án a történelmi motorbicikli új csúcsot állított fel 344.8 km/órával. A Streamlinerek és az S&S történetében csúcsdöntő motorok, valamint Dennis Manning Tenacious II-je további adalékok voltak az élő múzeumhoz, mely a híres hegyek előtt terült el.



Most viszont Dennis Manning „hetese” megpróbál túlszárnyalni mindent, ugyanígy Jimmy Odom az Ack-Attack Streamliner ülésében, mely egy repülőgépre hasonlító, két  tuningolt Suzuki Hayabusa blokkos gép, és ezt akarja Sam Wheeler is aerodinamikusan tökéletes szivarformájú, csak egy turbó-feltöltős, 1350 cm3-es Kawasakira alapozott masinájával. Minden versenyző odafigyelt erre a három modern kétkerekűekre itt a Bonville tónál. De vannak egyéb osztályok is, melyek a verseny levesét fűszerezik. Köbcenti szerint osztályozva, kasznival vagy anélkül, áramvonalazva, oldalkocsis, vagy épp a Jay Allen által lovagolt 1942-es Indian.

Az Atlanti Óceán innenső felén a földi sebesség rekordok kezdenek némileg divatjamúlttá válni, a motorozás nagy öregjei emlékeznek már csak az NSU és a Kreidler professzionális LSR kísérleteire. Az amerikai gyártok viszont még látják a leggyorsabb motor birtoklásának eszmei értékét. A V-Twin Powerbike gyártó Confederate-nek elhozta a maga Wraith projektjét, melyet egy komplett mozis csapat kísér. A McGyver osztály csak 3 motorral mutatkozott be, de nagy érdeklődést keltett. A „Keepers of the Blue Flame” csapat az 1970-ben világcsúcsot döntő rakétaautó emlékére egy hátul kis metánlángot köpő motort csináltak a korai 70-es évekből  származó, teljesen szétrohadt Yamaha DT 250-es alvázára, melyen az eredeti dugattyú kilóg a motor alsó részen. Egy 3,5 cm3-es motort szereltek az eredeti fölé, és a gép ennek erejével 17,6 km/h-val robogott át a mért egy mérföldön. A 33 1/3 csapat evvel óriási fölénnyel egy új lassúsági csúcsot állított fel. Több, mint 5 perc egy mérföldön! Egy másik, 2,5 cm3-es, Minibike versenyző tiszteletre méltó 35,2 km/h-t ért el, de ha úgy gondolod, hogy ez az osztály mint hülyeség leírható, gondold át meg egyszer. A McLeish testvérek Mini-Streamlinere mindig kész egy új rekordra. Még mindig rejtély, hogy egy koboldon vagy egy törpén kívül ki tud bemászni a karosszériájába. Azért tették zsebre az 5000 dolláros McGyver díjat, mert a legjobb sebesség/köbcenti arányt érték el egy csodás menettel. A 2 (!!!) cm3-es, nitrometánnal táplált motor, mely hihetetlen 36.000 fordulaton sivít, döbbenetes 93.72 km/órát értek el! Minden jót 2005-re Mr. McGyver!



Dennis Manning egyike a legtapasztaltabb rekord vadászoknak és a 7 Streamliner hosszú évek tapasztalatin és kutatásain alapszik. Biztos benne, hogy a V-4-es motor, melyet erre a célra terveztek, képes legalább 560 km/h-t elérni, vagy akár még 640-et is. Neki semmit nem kell bizonyítani itt és most. Az igazi rekordkísérletére Ausztráliában kerül majd sor. Futott gyorsan egy 366,92 km/h-t, de ez neki nem egy komoly mérce.

Kb. egy órával később, Jimmy Odom beszállt Hayabusa streamlinerbe, és a csúcssebessége elérte a 439,53-at. Gyors, de még nem elég gyors, és a végleges rekord eleve két menet alapján számolódik ki. Visszafelé 2 órával később több mint 500-as tempónál hirtelen megugrott az Ack-Attack Streamliner, és az oldalára dőlt. Szerencsére Jimmy azonnal kilőtte a fékernyőt, és sértetlenül kiszállhatott.



Aztán jött Sam Wheeler. Az első kísérlete 518,988-as tempójával lélegzet elállító volt. De a történetnek még korán sincs vége. Péntek kora reggel Wheeler ismét készülődött. Röviddel később, 538,016 km/h száguldott át a mért szakaszon. Most már csak időben kell teljesíteni a visszautat. Másfél órával később mindenki érdeklődve figyelte, inkább hallgatta a turbófeltöltős ZZR hangját. Csak sajnos a rekord már az első kilométeren megbukott, mivel feltámadt a szél, és így Sam, talán visszaemlékezve arra, mi történt az előző nap Jimmy Odommal, azonnal megnyomta az ejtőernyő kioldó gombját, ahogy megingott az E-Z-Hook Streamliner.



Így a küzdelem a motoros szárazföldi sebesség rekordért tovább folytatódik. Hogy megdöntik, abban mindenki biztos. Már csak az a kérdés, hogy ki, és mikor.





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár