Alrovat - Technika

Versenymotor-tervezés dióhéjban, 2. rész

Az előző részt olvasva (Motorrevü 2017/5-ös szám) el tudják képzelni, hogyan érezzük magunkat a tervezés újrakezdésénél. Ekkor megközelítőleg 14 hónapra voltunk az indulástól, így kénytelenek voltunk gatyába rázni magunkat ahhoz, hogy időben elkészüljünk a 2016-os Motostudentre.

Versenymotor-tervezés dióhéjban, 1. rész

Három részes cikksorozaton keresztül ismerhetjük meg a Kefo Motostudent csapat útját a nevezéstől a gyártásig. Tímári Attila beszámolója alapján.

Elektronikus Menetasszisztensek, 2. rész

Hogyan teheti a technológiai fejlődés biztonságosabbá, lazábbá és így élvezetesebbé a motorozást? Előző számunkban osztályoztuk a menetbiztonsági rendszereket, valamint bemutattuk a blokkolásgátlók működését és a különböző menetprogramok használatát. Ebben a részben további hét menetasszisztens, és a jövő fejlesztései kerülnek sorra.

Elektronikus Menetasszisztensek, 1. rész

Sok motoros ingadozik az egyszerű és klasszikus retró motorok és a korszerű high-tech gépek között.  De nem kérdés, hogy a bitek és byte-ok terjedése töretlen. Okosan használva őket biztonságosabbá, egyszerűbbé és lazábbá válik a motorozás. Mi a jelenlegi helyzet, és mit hoz a jövő?

Elektronika a MotoGP világában

Egy MotoGP-motor funkcióit nagyjából 10 000 számadat vezérli, a motor elektronikájának látszólag áttekinthetetlen diagramjai bizonyítják, hogy milyen jól is teszik ezt. Ezért nem árt, ha a MotoGP elektronikus szakembereinek jó a fantáziájuk. El kell tudniuk ugyanis képzelni, hogy az általuk összeállított digitális adatok hogyan befolyásolják egy MotoGP-versenygép viselkedését. A lehetőségek gyakorlatilag végtelenek.

Tartósteszt - szétszerelés: Kawasaki J300

Sokan bizalmatlanul fogadták két éve a Kawasaki első robogóját. Nemcsak amiatt, hogy az európai piacon ez idáig leginkább a sportos Ninjákkal azonosított márka új kisebb kategóriával jelent meg a piacon, de tajvani eredete okán is. A vészmadarak előre dörzsölték a tenyerüket, mikor tartóstesztre fogtuk a J300-ast.

Bosch: A kétkerekűek növekvő piaca

Ebben a konszernben mindent elő tudnak állítani a gyújtógyertyától a hűtőszekrényig. És mit csinálnak a svábok? Világszerte masszívan erősítik jelenlétüket a motorkerékpár-piacon. Milliárdos jövőbeli üzleti lehetőséget szimatolnak ugyanis.

Víz transzfer nyomás

Karbonmintás felni, faberakásos műszerfal, koponyákkal teliszórt idomok – a sűrű, részleteiben igen aprólékos munka őrületbe kergetne egy airbrushművészt. A VTN technikával azonban szinte bármilyen háromdimenziós tárgy gyorsan és egyszerűen dekorálható, vagy éppen újjávarázsolható. A lehetőségeknek csak a képzelet szab határt.

A Yamaha YZF-R1 fejlesztése

Ha egy tökéletes MotoGP-replikáról volt szó, akkor valahogy mindenki a Hondára gondolt. Lesz is ilyen a motorkerékpár-óriásnál, de csak egyedi megrendelésre, horror összegért. A Yamahánál ugyanakkor már bárki sokkal olcsóbban a saját bőrén tapasztalhatja meg a Rossi-feelinget. Az új R1 a versenypályára készült – és nagyon sok mindent örökölt az M1-től.

Elektromos kitekintő

Bár az elektromos kétkerekűek egyre jobban terjednek, és az innovatív vállalkozásoknak köszönhetően sok minden történik mostanában ezen a területen, azért még a technika pubertáskorban jár, az árak borsosak, az eladások pedig szerények. Merre tart az elektromos hajtású járművek útja?

Motortuning másképpen, 7. rész - A sok munka eredménye

Az SV650 tuningja a számítógép képernyőjén kezdődött, majd a leghatékonyabb beavatkozásokat meg is valósítottuk.

Szétszedés: Kawasaki Z800e ABS

13 hónap csupán minimális megszakításokkal. Ennyi kellett, hogy átlépjük a 25 000 kilométeres határt a hosszú túrákra nem igazán alkalmas naked bike-kal.

Motortuning másképpen, 6. rész - Szimulálunk, szimulálunk?

SV650-esünk tuningját terveinknek megfelelően a számítógép képernyőjén végeztük el. Eközben egy-két érdekesség is kiderült a motorról.

Mobilappok motorosoknak

Miért éppen a motorosokat kerülnék el az okostelefonok? A kérdés, hogy uralja, vagy segíti-e az életünket a technológia. Olyan alkalmazásokat szedtünk össze, amikre az utóbbi igaz.

Motortuning másképpen, 5. rész - Hogyan állunk teljesítménnyel?

Az előző részben tett fékpad-elméleti kitérő után lássuk, hogyan is állunk valójában teljesítmény dolgában.

Motortuning másképpen, 4. rész - Csupa erő!

Mielőtt SV-nk elemzését folytatnánk, egy kis kitérőt teszünk és áttekintjük, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a teljesítménymérés terén.

Motortuning másképpen, 3. rész - Rezgőkör

Cikksorozatunk előző részében áramlástanilag már vizsgáltuk az SV650-t. Most a szívó-, és kipufogócsőben lezajló rezgésekről lesz szó.

Motortuning másképpen, 2. rész - Lélekelemzés

Az SV650 lelkivilágát mechanikai szempontok alapján már megvizsgáltuk. Most következzen a motor „lélekzetének” tanulmányozása!

Motortuning másképpen, 1. rész - Emelkedő!

Sorozatunk célja, hogy bemutassuk, milyen lehetőségek rejlenek a modern négyütemű motorok teljesítményfokozásában. Ezt az utat úgy fogjuk végigjárni, hogy egy motor konkrét példáján keresztül mutatjuk be a különböző lépéseket. Így más konstrukciókra is hasonló módon alkalmazható megoldásokról lesz szó.

Tartósteszt vége: Suzuki DL650 - Ez nem lehet igaz

Közel 50 000 km, sok városi használat, állandó kigyorsítások, fékezések… hogy bírja ezt egy túraenduró?

Korábbi cikkeink