Alrovat - Technika

Technika: LEDES világítás

Régen kerekek voltak, és szinte csak pislákoltak, ma viszont a legkülönfélébb formákat öltik, ráadásul nagy fényerővel világítják meg az utat a motorkerékpár-fényszórók. A ledes technikának (Light Emitting Diode) köszönhetően nemcsak biztonságosabbá teszik az éjszakai közlekedést, hanem egyúttal egyedi arcot is kölcsönöznek a kétkerekű járműnek.

Technika: 1000-es sportmotorok technikai analízise

Újabb fejezetet nyitott a BMW és a Ducati a szupersportmotorok történetében: átlendültünk a 200 LE-s határon, megindultak felfelé az árak. Cserébe viszont olyan robbanótöltetekkel állnak elő a gyártók, amelyekkel pár évvel ezelőtt még világbajnoki futamot lehetett volna nyerni. Vajon hogy csinálják?

Technika: az új BMW bokszer

Ez idáig mindössze négy változó szelepvezérlésű motorkerékpár-hajtómű létezett: a Kawasaki 1400 GTR és a Suzuki GSX-R1000 soros négyhengerese, a Honda VFR800 V4-ese és a V2-es Ducati DVT-változatok. Az új bokszermotor Shift Cam-technikájával a BMW ezt a kört egészíti ki. Az új rendszer lényege a szívóoldali vezérműtengelyen elhelyezett két különböző bütyökpár.

Technika: KEFO MotoStudent – versenymotor-építés

Az elmúlt hosszú hónapokban rengeteget ültünk gép előtt, ami kezdett egyenlő lenni a depresszióval. Szerencsénkre, hogy már nem vagyunk induló csapat, van egy versenymotorunk, csak versenyt kellett hozzá találni.

Ez a Suzuki DR-Z 400 többször megjárta Afrikát!

Ez a motor többször is megtette a Budapest-Bamako távot. Lássuk, hogy milyen átalakításokat kellett ehhez véghezvinni!

Futóműfejlesztés a BMW-nél

Az egész azzal kezdődött, hogy kérdezősködni kezdtünk az R 1200 R futóművéről. Amikor a kérdések már túlságosan tolakodóak lettek, a BMW meghívta a szerzőt a futóművek fejlesztéséért felelős részleghez. Az első lecke, amit ott megtanult: a szimuláció egy nagyon fontos és komoly dolog.

Szénlapgyártás dióhéjban 2. rész

Az elősző rész tartalma alapján már mindent sikerült beszerezni azoknak, akik izgatottan várják a folytatást, most pedig itt van a hozzá szükséges recept.

Technika: Ducati Panigale V4

Nem holmi jelentéktelen fejezet a Panigale V4 a Ducati életében. Bemutatását követően többé nem V2-es, hanem a cég első sorozatgyártású négyhengeres motorja szolgáltatja a superbike-ok műszaki alapját. A siker érdekében hamisítatlan MotoGP-versenytechnikával vértezték fel.

Yamaha MT-07 szétszedése 50 000 km után

A legkelendőbb Yamaha, többszörös tesztgyőztes. A velünk töltött ötvenezer kilométer alatt a szívünket is meghódította. De vajon mit mutatnak a tények a tartóssági teszt végén? Elnyűhetetlenség szempontjából is az élen az MT-07 helye?

Szénlapgyártás dióhéjban – 1 .rész

Ahogy általánosan a motorsportban, úgy mi is próbálunk mindent a lehető legkönnyebbre legyártani. Erre egy remek megoldás a szénszövet használata, ami a versenytársaitól, azaz más anyagoktól, mint pl. nagy szilárdságú alumíniumtól vagy króm-molibdéntől, szakítószilárdság/sűrűség arányban jobb tulajdonságokkal rendelkezik.

Technika Versenymotor-építés, 10. rész

Ebben a cikkben egy rövidke ismertetőt tartok a karos koordinálta mérőről, amivel megmértük a belső égésű KTM-blokkunk legfontosabb méreteit.

Mitől mérnöki egy mérnökverseny?

Ötödik szériájához érkezett a mérnökhallgatók versenymotor-tervező és -építő versenye. A kecskeméti csapat már nyakig benne van a munkában, ráadásul duplán, hiszen két motorral is készülnek az aragóniai futamra.

Technika: Versenymotor-tervezés, 6. rész

A Motostudent szervezői igazán kitettek magukért a következő verseny előkészületeiben. Ennek egyik leglátványosabb része, hogy a 2017/2018-as versenyre a motorblokkok hivatalos beszállítója a KTM.

A tapasztalatok éve - KEFO versenymotor tervezés, 4. rész

Csapatunkat alapvetően a Motostudent nemzetközi verseny miatt hoztuk létre, amit viszont csak minden páros évben rendeznek meg. Az idei év egyfajta holt időszaknak mondható ebből a szempontból.

Versenymotor-tervezés dióhéjban, 3. rész

Úgy érzem, most már minden adott ahhoz, hogy ténylegesen is elkezdjük a tervezés látványos részét. A korábbi részekben lefektettük a legfőbb alapokat, valamint a kezünkben van egy követelményrendszer nevű mankó, amivel könnyen megtalálhatjuk a helyes irányt.

Versenymotor-tervezés dióhéjban, 2. rész

Az előző részt olvasva (Motorrevü 2017/5-ös szám) el tudják képzelni, hogyan érezzük magunkat a tervezés újrakezdésénél. Ekkor megközelítőleg 14 hónapra voltunk az indulástól, így kénytelenek voltunk gatyába rázni magunkat ahhoz, hogy időben elkészüljünk a 2016-os Motostudentre.

Versenymotor-tervezés dióhéjban, 1. rész

Három részes cikksorozaton keresztül ismerhetjük meg a Kefo Motostudent csapat útját a nevezéstől a gyártásig. Tímári Attila beszámolója alapján.

Elektronikus Menetasszisztensek, 2. rész

Hogyan teheti a technológiai fejlődés biztonságosabbá, lazábbá és így élvezetesebbé a motorozást? Előző számunkban osztályoztuk a menetbiztonsági rendszereket, valamint bemutattuk a blokkolásgátlók működését és a különböző menetprogramok használatát. Ebben a részben további hét menetasszisztens, és a jövő fejlesztései kerülnek sorra.

Elektronikus Menetasszisztensek, 1. rész

Sok motoros ingadozik az egyszerű és klasszikus retró motorok és a korszerű high-tech gépek között.  De nem kérdés, hogy a bitek és byte-ok terjedése töretlen. Okosan használva őket biztonságosabbá, egyszerűbbé és lazábbá válik a motorozás. Mi a jelenlegi helyzet, és mit hoz a jövő?

Elektronika a MotoGP világában

Egy MotoGP-motor funkcióit nagyjából 10 000 számadat vezérli, a motor elektronikájának látszólag áttekinthetetlen diagramjai bizonyítják, hogy milyen jól is teszik ezt. Ezért nem árt, ha a MotoGP elektronikus szakembereinek jó a fantáziájuk. El kell tudniuk ugyanis képzelni, hogy az általuk összeállított digitális adatok hogyan befolyásolják egy MotoGP-versenygép viselkedését. A lehetőségek gyakorlatilag végtelenek.

Korábbi cikkeink